Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Saaiheid ligt op de loer

Cultuur

Danny Koks

Review

Vernieuwend, innovatief of zelfs baanbrekend, die termen zijn niet meer van toepassing op Ed Simons en Tom Rowlands, oftewel The Chemical Brothers. Ten tijde van hun debuut 'Exit Planet Dust' was dat nog wel zo: met die cd heetten ze aan de basis van bigbeat te hebben gestaan en dancemuziek toegankelijk te hebben gemaakt voor het rockpubliek. Na 'Surrender' is 'Come With Us' hun vierde cd. Afgaand op die twee platen (waarop de twee vrienden de breakbeat vaarwel hebben gezegd) kun je verdedigen dat ze zijn ingehaald door de ontwikkelingen in de dancesector. Aan de andere kant bleken die nieuwe ontwikkelingen (2-step, lounge) geen blijvende impact te hebben.

Dus gelden The Chemical Brothers nog immer als grote naam, zeker zolang ze platen als 'Come With Us' blijven maken. De daden- en vernieuwingsdrang is weg, het plezier en de creativiteit zijn gebleven. Tracks als het titelnummer, 'It Began in Afrika' en 'My Elastic Eye' zijn nog altijd in staat de dansvloer in vuur en vlam te zetten. Saaiheid ligt op de loer bij de door Beth Orton en Richard Ashcroft gezongen nummers 'The State We're In' en 'The Test' en het vervelend doorreutelende 'Hoops'. 'Come With Us' is daarmee minder adembenemend dan de eerste twee platen van het duo, maar nog altijd goed genoeg om binnen de dance bij de grote jongens te horen.

Deel dit artikel