Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Rotterdam krijgt wéér geen poppodium. Is dit de nekslag?

Cultuur

Niels Markus

Rowwen Heze in Ahoy. Maar een middelgroot podium ontbreekt in de Maasstad. © anp

Rotterdam krijgt geen nieuw poppodium. Althans niet van gemeentegeld voorlopig. De afgelopen tijd dongen elf initiatieven naar steun van de gemeente, maar geen van de plannen was kwalitatief voldoende, maakten cultuurwethouder Adriaan Visser en directeur Inez Boogaarts van de Rotterdamse Raad voor Kunst & Cultuur (RRKC) vanmiddag bekend. Een nieuwe terugslag voor de veelgeplaagde popsector van de Maasstad, of de redding?

De RRKC heeft de ingediende plannen de afgelopen maanden onderzocht. Oorspronkelijk zouden drie van de elf ideeën de komende tijd verder uitgewerkt worden. Dat gaat niet meer door. Volgens de RRKC bevatten de plannen 'onvoldoende kwaliteit en onvoldoende toegevoegde waarde'.

De gemeente gaat wel in gesprek met de indieners. Visser: "Er is heel veel initiatief en creativiteit in de stad. Maar een podium dat voldoet aan onze ambities is net iets te hoog gegrepen." De ambities van het college waren groot: het podium moest publiek uit omliggende gemeenten trekken, lokale bands de ruimte geven zich te ontwikkelen én internationale artiesten trekken.

Nieuw cultuurplan
Rotterdam reserveert al 250.000 euro subsidie voor grotere concerten, voor het podium had de gemeente 'fors meer op de begroting', zegt Visser. De wethouder wil al dat geld nu niet op zak houden. "We gaan in gesprek met de popsector en er komt een nieuw cultuurplan. Nu is het de vraag hoe we extra kunnen investeren."

Dave Geensen was één van de initiatiefnemers. Hij wilde een poppodium onderbrengen in het voormalige zwemparadijs Tropicana. Geensen is verrast dat geen van de initiatieven door is. "Deze zag ik even niet aankomen." De RRKC vond zijn ambitie om meer dan 100 concerten per jaar te organiseren te groot en de levensvatbaarheid voor de lange termijn onzeker. Geensen: "Dat zijn volgens mij typisch onduidelijkheden die je in een volgende fase met elkaar gaat bespreken. Ik vind het toch gek dat alle plannen gelijk de prullenbak in gaan."

Veel podia opgedoekt
De wens van Rotterdam om ook een poptempel te krijgen, is een gebed zonder eind. Voor kleine bandjes kunnen Rotterdammers naar Rotown en voor Madonna naar Ahoy', voor alles daar tussenin is geen vaste locatie beschikbaar. De afgelopen jaren moest een lange rij podia de deuren sluiten: Nighttown, opvolger Watt, Exit, Waterfront, Heidegger, Nieuwe Oogst.

Het ontbreken van een middelgroot podium wil niet zeggen dat het slecht gaat met de popsector in de havenstad. Kleinere zalen als Rotown, Worm en jazzpodium Bird zijn gezond en hebben een eigen smoel. RRKC-directeur Inez Boogaarts: "Er is heel veel aanbod in de stad. Sinds het sluiten van die podia heeft de popsector niet stilgestaan." Het publiek is ook minder eenduidig in zijn concertbezoek dan een paar jaar geleden, zegt zij. "De consument gaat naar festivals en verschillende podia. Dat maakt het extra lastig voor een onbeweeglijk podium."

Onder meer Rotown, Bird en Worm organiseren met de festivals Metropolis en Motel Mozaique concerten op verschillende locaties in de stad, zoals de Schouwburg en De Doelen. "Het gaat op zich best goed", zegt initiatiefneemster Minke Weeda, directeur van Rotown. "De boekers beginnen ook te zien dat we mensen kunnen bereiken zonder vaste locatie." Die kiezen daardoor weer vaker voor Rotterdam, naast Amsterdam, Utrecht en Tilburg.

Weeda en haar collega's dongen onder de naam 'Stad als Podium' ook mee naar het geld van de gemeente. Adviesraad RRKC vond de gevraagde subsidie, afgezet tegen het aantal concerten, te hoog. Toch is Weeda niet ontevreden met de keuze van de wethouder. "Als geen van de plannen realistisch was, ben ik blij dat er niet tòch voor één van de ideeën is gekozen. Anders heb je over vijf jaar weer een gesloten podium." Weeda gaat door met het organiseren van concerten op locatie. Daarbij hoopt ze een deel van het begrote bedrag voor de popsector te krijgen. "Maar we hoeven niet oneindig veel geld. We gaan het niet opmaken om het opmaken."

Middelgrote zaal
Waar het dan toch nog aan ontbreekt is een zaal van 1000 à 1500 man waar je staand met een biertje een concert kan kijken. De Maassilo is net te klein en de Schouwburg en de Doelen te sjiek. Cultureel ondernemer Aziz Yagoub is momenteel de voormalige discotheek Hollywood aan het verbouwen tot een danceclub met een podium voor 1200 bezoekers. Het moet dit voorjaar opengaan. Weeda zou ook graag zijn podium gebruiken.

Ze is meer dan welkom, zegt Yagoub. "Er hebben zich al meerdere ondernemers gemeld die dingen willen doen."Ook zelf heeft hij al artiesten geboekt. Zonder geld van de gemeente. Yagoub staat bekend als fervent tegenstander van subsidies. Hij wil zijn podium financieren middels de clubavonden en de drankverkoop op een groot terras. "Ik ben blij dat de gemeente er nu niet voor heeft gekozen om miljoenen euro's subsidie rechtstreeks de Maas in te gooien."

Deel dit artikel