Rainbow-pockets zijn niet meer

cultuur

Joost van Velzen

© Thinkstock

Iedere Nederlander heeft er wel één in de kast staan: zo'n gele pocket met de regenboog. Gisteren maakte uitgever Maarten Muntinga bekend dat het faillissement is aangevraagd.

Nadat eerder al de legendarische pockets van Prisma en Salamander verdwenen, leggen nu die van Rainbow het loodje. Een nieuwe klap voor de toch al pijnlijk getroffen boekenwereld. Volgens de uitgever is internetboekenzaak Bol.com zowel boosdoener als goede klant. En het 'merkdenken' wordt verwaarloosd.

Waarom heeft Rainbow het niet gehaald?

Maarten Muntinga: "Het gaat natuurlijk al langer niet best in het vak. Er is al drie jaar op rij krimp. Ik hoor net nog op Radio 1 een interview met een failliete boekhandelaar, boekwinkels verdwijnen meer en meer. Naast de krimpende markt is de komst van Bol.com een belangrijke oorzaak van ons faillissement. Bol is een prima klant en levert 15 procent van onze omzet, maar tegelijkertijd zijn zij een van de redenen van het verdwijnen van onze andere klanten: de boekwinkels."

Heeft u wel voldoende gedaan om de zaak nog te redden?

"Het is achteraf altijd makkelijk praten wat je nog had kunnen doen. Onze pockets zijn mooier en groter gemaakt en de druk- en zetkwaliteit is sterk verbeterd. Ze werden in die nieuwe opzet ook goed ontvangen, maar niet goed genoeg."

De mensen willen nu e-books. Had u daar niet op in moeten spelen?

"We hebben ook een e-book-tak op poten gezet, maar we konden daar niet genoeg uit halen. Soms verkochten we er drie per maand, soms duizend. Chicklits en thrillers deden het goed, maar onze klassiekers - heel belangrijk voor ons - deden het minder. Die verkochten alleen goed als ze rechtenvrij waren en voor 1 euro waren te krijgen. Het is vooral de pocketmarkt die zwaar wordt getroffen. Royalties en pocketlicensies zijn niet meer te betalen. De verkopers daarvan eisen tegenwoordig voorschotten waar wij nooit aan kunnen voldoen. Ik zie ook een structurele achteruitgang van de pocketmarkt in zijn totaal. Al blijft de voornaamste oorzaak van de problemen toch de forse afname van het aantal boekwinkels. Laatst vertelde een boekhandelaar mij dat ie blij was met een jaarlijkse omzetdaling van 'slechts' 10 procent. Blij zijn met een daling! En dat was een goede boekhandelaar."

Wat kan de boekenwereld doen om het tij te keren?

"Het merkdenken heeft binnen de hele handel altijd onvoldoende aandacht gekregen. Dat heeft eerder de pockets van onder meer Prisma en Salamander de kop gekost. Meer op merken richten dus. Een sterk merk is herkenbaar voor lezers."

Is er nog een overlevingskansje voor Rainbow?

"Ik ben nu onderweg naar een gesprek met een eventuele partner voor een doorstart, dus wie zal het zeggen?

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie