Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Radio Filharmonisch Orkest raakt de Russische ziel, Groot Omroepkoor smeert de keel met wodka

Cultuur

Peter van der Lint

Het Radio Filharmonisch Orkest © Archiefbeeld/Simon van Boxtel
OPERA

Radio Filharmonisch Orkest
Boris Godoenov
★★★

Lees verder na de advertentie

Maar hij waarschuwde ook voor de zware bezuinigingen die de publieke omroep boven het hoofd hangen, bezuinigingen die het voortbestaan van deze matinee bedreigen. Hij riep de volgepakte zaal op om vooral niet lijdzaam achterover te leunen, maar actief te helpen en lid te worden van de nieuwe Vereniging Vrienden van de Matinee.

Het Radio Filharmonisch Orkest speelde onder zijn expressieve gebaren met groot gevoel en wist de Russische ziel van de partituur te vinden en te raken

Warm en demonstratief applaus was er zaterdag daarom nog vóór er een noot geklonken had. Maar toen die noot kwam, nam die het omineuze gevoel dat Vlaardingerbroek had opgeroepen niet weg. Het eerste wat je hoort in Moesorgski's opera 'Boris Godoenov' (1872) is namelijk een klaaglijke fagot - prachtig gespeeld door Jos Lammerse - die hier niet zozeer de opmaat was van het donkere tsarendrama dat komen ging, als wel een droef-muzikale echo van Vlaardingerbroeks toespraakje.

Maar laten we niet te fatalistisch doen. De eerste matinee van het 58ste seizoen was er eentje die perfect paste in de rijke traditie van de concertserie. Minutieus voorbereid, voorbeeldig gecast en met grote klasse en toewijding uitgevoerd. Een hoofdrol was er voor Pablo Heras-Casado die steeds meer uitgroeit tot een formidabele dirigent die werkelijk elke stijlperiode aan schijnt te kunnen. Het Radio Filharmonisch Orkest speelde onder zijn expressieve gebaren met groot gevoel en wist de Russische ziel van de partituur te vinden en te raken. Net als het Groot Omroepkoor dat de kelen met wodka gesmeerd leek te hebben.

Hulde

Er was gekozen voor de lange versie van 'Boris Godoenov', inclusief het volgens sommigen overbodige bedrijf dat in Polen speelt. Dramatisch voegt het inderdaad niet veel toe, maar het was heerlijk om deze muziek weer eens compleet te horen, zeker als die zo gretig en spannend gespeeld en gezongen wordt als zaterdag in het Concertgebouw. Hulde aan Alisa Kolosova (Marina), Vladislav Sulimsky (Rangoni) en Dmitry Golovin (Grigori) die in deze akte geweldig op dreef waren.

De voorbeeldige cast in deze opera's vol bedriegers en bedrogenen werd aangevoerd door Alexander Tsymbalyuk, een extreem nobel zingende Boris, Ante Jerkunica als indrukwekkende monnik Pimen en Frank van Aken als vorst Sjoejski, die zijn kruiperige personage met grote présence en dito stem neerzette. Een voordeel van deze lange versie is dat de opera eindigt zoals hij begon: met die schitterend klagende fagot. Die klonk nog lang onheilspellend na.

Lees columns van Peter van der Lint in het dossier Klassiek & Zo.

Lees hier meer muziekrecensies.

Deel dit artikel

Het Radio Filharmonisch Orkest speelde onder zijn expressieve gebaren met groot gevoel en wist de Russische ziel van de partituur te vinden en te raken