Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Podcast ‘Opgejaagd’ beziet het Nederlandse onderwijssysteem vanuit Zweedse ogen

Cultuur

Elisa Hermanides

opgejaagd vpro podcast © VPRO

Heeft u het idee dat het Nederlandse basisonderwijs zo slecht nog niet is? En wilt u vasthouden aan dit beeld? Luister dan vooral niet naar de podcast ‘Opgejaagd’ van de Zweedse Jennifer Petterson, een radiomaakster die zichzelf nooit meer zag vertrekken uit Nederland, totdat ze twee dochters kreeg en in aanraking kwam met het Nederlandse systeem van kinderopvang en basisscholen.

Petterson, die de podcast maakte voor de VPRO, ziet vooral de nadelen van Nederlandse scholen en crèches. Ze denkt dat het Nederlandse opvang- en onderwijssysteem zelfs een van de redenen is dat veel Nederlandse vrouwen parttime werken. En ze begint serieus te overwegen met man en kinderen terug te verhuizen naar Zweden, waar in haar herinnering alles beter is.

Lees verder na de advertentie

Met als startpunt haar eigen ervaring duikt Petterson in de filosofie, de economie en de bureaucratie die het Nederlandse onderwijs maken zoals het is. Haar persoonlijke, subtiele aanpak maakt van de podcast een spannend vervolgverhaal waarin we haar en haar gezin leren kennen, terwijl Petterson tegelijkertijd aan de hand van onderzoeken, reportages en interviews met experts én ervaringsdeskundigen de luisteraar voedt met een schat aan informatie.

Niet dat Petterson alleen maar negatief is over het Nederlandse onderwijs. Ze ziet lieve juffen.

Zo komt het probleemkind met ADHD aan bod, de strenge juf, de vroege leerling die een te laag schooladvies krijgt en de uitgebluste crècheleidster. Verplichte kost dus voor ouders en grootouders? Dat gaat wat ver, maar een verrijking is de podcastserie wel. Alleen al omdat Petterson met haar Zweedse ogen anders kijkt naar zaken in het Nederlandse onderwijs die voor ons allemaal vanzelfsprekend zijn. Neem het leerpad dat in Nederland voor elk kind is uitgestippeld, waarbij op 6-jarige leeftijd wordt verwacht dat een kind leert lezen en schrijven. Ook wanneer een kind daar op dat moment nog niet aan toe is. Geforceerd leren is moeizaam leren, laat Petterson een deskundige uitleggen. Ze werpt zo een terechte vraag op: waarom niet wachten tot een kind leesrijp is? “Dit is nou eenmaal de weg”, zegt de juf van Pettersons dochter, verwijzend naar het strakke lesprogramma dat van bovenaf wordt opgelegd.

Niet dat Petterson alleen maar negatief is over het Nederlandse onderwijs. Ze ziet lieve juffen die enorm hun best doen om er binnen het systeem het beste van te maken. En ze ontdekt de voordelen van de Vrije School en daarmee de reden voor de grote populariteit van deze scholen.

Maar ze blijft tegen dingen aanlopen waar ze buikpijn van krijgt, waardoor het plan om te vertrekken steeds serieuzere vormen aanneemt. Dit tot frustratie van haar man Jaïr. Ze reist zelfs af naar haar geboorteland om erachter te komen of het inderdaad het onderwijswalhalla is dat ze zich herinnert.

Of u uw kinderen na het luisteren van deze podcast nog gerust naar school kan brengen? Waarschijnlijk wel. Uit haar podcast blijkt dat Petterson wel erg gevoelig is. Een school doet al snel iets waar ze zich ongemakkelijk bij voelt en bevestigt daarmee direct haar negatieve beeld, terwijl van echte misstanden geen sprake is.

Ook haar man wordt af en toe tureluurs van haar kritiek. Door dit te verwerken in haar podcast maakt Petterson zichzelf kwetsbaar, en werkt het ontwapenend dat ze de ervaringen van haar eigen gezin deelt.

En of Petterson nog naar Zweden vertrekt? Het zou in ieder geval een verlies zijn voor de Nederlandse ­radio.

Deel dit artikel

Niet dat Petterson alleen maar negatief is over het Nederlandse onderwijs. Ze ziet lieve juffen.