Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Pak het volk zijn Piet niet af

Cultuur

Maaike Bos

TV-Column

Dus nu Piet Paulusma weg moet bij SBS, is opeens heel Nederland weg van hem? Het blijkt een aardschok in showbizzland dat de Friese weerman na 23 jaar zijn contract niet verlengd krijgt. Hij had graag de 25 jaar vol willen maken.

Nou, zelf was ik een van de mensen die ‘Piets weerbericht’ niet keken. Bij Piet gaat het altijd over Piet, en ik vergeet dan te onthouden wat voor weer het eigenlijk wordt. De showrubrieken ‘6Inside’ (SBS) en ‘RTL Boulevard’ buitelden maandag over elkaar heen om te vertellen waarom Piet zo uniek is. 

Lees verder na de advertentie

Om te beginnen: hij is een van de best bekeken gezichten op SBS (500- tot ruim 800 duizend kijkers), dus wat strateeg John de Mol hierin beweegt, blijft gissen. Nu komen meteorologen Amara Onwuka en Dennis Wilt van RTL in zijn plaats met een nieuw format. Een eigenzinnige, donkere vrouw in knalkleur-jurkjes en een man met de glimlach van een volkszanger - ik ben benieuwd.

© SBS6

Paulusma is ook uniek omdat hij voor ‘Piets weerbericht’ zeven dagen per week het land in trekt, en mensen aan het woord laat. Bij hem is ‘het weer’ iets om te beleven; niet een kwestie van pijlen en icoontjes op een kaart.

Maar ja, daar staat-ie dan weer tegen de wind in te schreeuwen. Of in het donker met sneeuw op zijn hoofd de kou te trotseren. Dat overleven van de elementen trekt zo veel aandacht dat zijn weerbericht aan me voorbij gaat. Zijn toegeknepen stem klinkt bovendien niet alsof hij de kriebels in zijn buik krijgt van het weer, zoals ik me herinner van NOS-weerman Erwin Kroll. Wat kon díe verwonderd zijn over weerfenomenen. Hij leek echt graag zijn jas aan te trekken om z’n neus in de wind te steken. Bij Paulusma krijg ik eerder de neiging om te klagen over de natte kledders.

Natuurlijk is het triest dat de man van ‘oant moarn’, Fries voor ‘tot morgen’, weg moet op zijn 62ste. Maar hij praat al met Omroep Max en zijn bedrijf blijft ook online overeind. ‘Het regent vast aanbiedingen’, zei Peter van der Vorst snedig bij Boulevard.

Oude, vertrouwde SBS

Het is meer het sentiment van onstuitbare verandering dat mensen raakt. “Piet Paulusma weg. Joram van Klaveren (ex-PVV) is moslim geworden. Is er dan niets meer heilig?”, twitterde talkshowhost Renze Klamer van ‘Na het nieuws’ maandag.

John de Mol woelt RTL overhoop, gooit NPO-sterren zoals Jan Versteegh in onzekere avonturen en helpt de laatste beetjes van ‘dat oude, vertrouwde SBS’ om zeep. Bij een volkszender moet je het volk niet zijn Piet afpakken, weten we al van de Sinterklaasperiode.

© 6Inside

Wat komt er voor in de plaats? 6Inside moest het vlaggenschip worden van het nieuwe SBS, maar verliest sinds het debuut op 7 januari al kijkers. Zelfs een interview met Paulusma kon het aantal niet opkrikken tot meer dan tweehonderdduizend. De chemie tussen Jan Versteegh en roddelkoning Albert Verlinde is zeker voelbaar en Verlinde weet natuurlijk alles uit drie bronnen tegelijk.

Het is alleen zo vreselijk licht. Zo opzichtig vissen naar Piets (ingehouden) emoties. En zo bedeesd, zittend aan tafel in een rustiek decor van hout en steenstrip. Nu pas ga je het alerte staan aan die desk bij RTL Boulevard en het signaalrood en -oranje van die studio extra waarderen. Televisie is een gewoonte-medium, verandering gaat er te paard, mensen.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Meer columns leest u in het dossier.

Een alert en hongerig 'RTL Boulevard' over Piet Paulusma. © RTL

Deel dit artikel