Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Op de valreep van het jaar geven Argerich en Minkowski weergaloze concerten

Cultuur

Peter van der Lint

Argerichs rechterhand beweegt zo vrij over de toetsen dat het lijkt alsof de pianiste de noten ter plekke verzint. © AFP
Recensie

KLASSIEK
Martha Argerich/Lahav Shani
Prokofjev
★★★★★
Marc Minkowski
Händel/Mozart
★★★★★

Zo op de valreep van het jaar kwamen twee concerten langs die tot de beste van 2018 gerekend kunnen worden. Vrijdag- en zondagavond was de Argentijnse pianiste Martha Argerich te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en daartussenin had de NTR ZaterdagMatinee de Franse dirigent Marc Minkowski uitgenodigd. Argerich overrompelde met een legendarische Prokofjev, Minkowski deed niets minder met een ode van Händel in een liefdevolle bewerking van Mozart.

Lees verder na de advertentie

Dat Argerich in Rotterdam was, dankte het orkest aan zijn nieuwe chef-dirigent Lahav Shani. Diens mentor is Daniel Barenboim, landgenoot en vriend van Argerich. Pas drie maanden geleden werd duidelijk dat de legendarische pianiste wilde komen. In allerijl moest daarvoor een tijdstip gevonden worden en Rotterdam kwam met de oplossing om het Argerich-concert voor het al geplande kerstconcert te plaatsen. En zo begon het Prokofjev-programma om kwart over zes, twee uur later gevolgd door Bach.

Shani was ook in z’n eentje achter de vleugel virtuoos en flitsend in Bachs Eerste klavierconcert

Prokofjevs Derde pianoconcert is hét lijfstuk van Argerich. Haar legendarische opname ervan, samen met Claudio Abbado, stamt al uit 1967, en maakte van haar een ster. Vrijdagavond gaf ze er, samen met Shani, opnieuw een uitvoering van die de annalen in zal gaan. Camera’s en microfoons waren gelukkig aanwezig in de Doelen.

Soeverein overzicht

Argerich heeft de stevig stampende ritmiek van Prokofjev magistraal in de vingers maar het blijft bij haar muzikaal tot op het bot. De rechterhand beweegt zo vrij over de toetsen dat het lijkt alsof de pianiste de noten ter plekke verzint. Ze behoudt daarbij een soeverein overzicht over het geheel en straalt natuurlijke rust uit. Terecht dat het publiek niet kon ophouden met applaudisseren en juichen. Waarop de 77-jarige Argerich met de 29-jarige Shani achter de vleugel ging zitten voor Ravels ‘Ma mère l’Oye’. Maar liefst drie delen daaruit kreeg het laaiende publiek als toegift. Onvergetelijk!

En toen was het schakelen naar Bach. Shani was ook in z’n eentje achter de vleugel virtuoos en flitsend in Bachs Eerste klavierconcert. Maar waar je bij Argerich vooral Prokofjev hoorde, hoorde je in deze Bach toch vooral Shani. Daarna leidde hij wel een heel fraai Magnificat met het Laurens Collegium Rotterdam en een vijftal fantastische solisten.

Marc Minkowski bracht met zijn Les Musiciens du Louvre in de Matinee een weergaloze uitvoering van Mozarts bewerking van Händels ‘Ode for St. Cecilia’s Day’. Baron van Swieten had Mozart daar in 1790 toe aangezet en het resultaat is een diepe buiging van het ene genie voor het andere. De muziek is Minkowski op het lijf geschreven en met slechts dertien zangers realiseerde hij een uitvoering om niet licht te vergeten.

In de sopraanaria waarin de lof gezongen wordt van Cecilia’s instrument, het orgel, had Minkowski gekozen voor een variant die Van Swieten ooit zelf vervaardigde. Hierin speelt een wonderlijk klinkende glasharmonica mee. Super Weens. Ana Marie Labin mengde er prachtig mee. Daarna volgde nog de ‘Grote’ Mis in c van Mozart. De grootsheid van dit onaffe werk klonk luid en duidelijk door. Wat een muzikaal topweekend!

Een overzicht van de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Deel dit artikel

Shani was ook in z’n eentje achter de vleugel virtuoos en flitsend in Bachs Eerste klavierconcert