Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Ook Het meisje van Van Everdingen heeft het in zich

Cultuur

Sandra Kooke

'Meisje met brede hoed'

Het Mauritshuis heeft 'Het meisje met de parel' van Vermeer, het Rijksmuseum hoopt met 'Het meisje met brede hoed' van Caesar van Everdingen net zo'n topattractie te hebben binnengehaald.

"Het duurt twee eeuwen voor een schilderij zo beroemd is als 'Het meisje met de parel'. Maar dit meisje heeft het in zich. Ze heeft een geweldige uitstraling", zegt Gregor Weber, hoofd Kunst van het Rijksmuseum.

Terwijl Vermeers meisje een mysterieuze sensualiteit heeft, heeft Van Everdingen zijn meisje onverbloemd verleidelijk afgebeeld. Met een mandje pruimen in de hand, de omtrek van een tepel zichtbaar door de stof heen en met een subtiel loshangend lintje dat de kijker uitnodigt om haar schouder aan te raken.

Opvallend is het zomerse karakter van het schilderij, zegt Weber. "Aan de schaduw op haar schouder is te zien dat het een warme dag is. Waar Rembrandt en zijn leerlingen steeds de donkerte opzoeken, schilderde Van Everdingen met lichte kleuren."

Bijzonder zijn ook de exotische kenmerken: de Egyptische hoed en het Braziliaanse mandje. Rond 1645-1650, toen Van Everdingen dit werk maakte, was het exotische in de mode. Weber: "De wereld werd toen net ontdekt. Er zijn zelfs afbeeldingen van feesten aan het hof waarop de mensen verkleed gingen in Egyptische of Indiase kostuums. Door de hoed en het mandje had het meisje in die tijd een chique uitstraling."

Caesar van Everdingen kwam uit Alkmaar. Daar kwam hij in contact met de architect Jacob van Campen, die hem kennis liet maken met de klassieke kunst uit Italië. In Van Everdingens werk is dat terug te zien. Dit meisje draagt een kleed zoals antieke beelden hebben.

Van Everdingen hield waarschijnlijk van dit werk, want hij hield het tot zijn dood in zijn bezit. Daarna ging het naar zijn weduwe. Ook collega Vermeer had werk van Van Everdingen. Op twee schilderijen van Vermeer zijn schilderijen van Van Everdingen te zien. Volgens Weber is er zelfs een overeenkomst te zien tussen de lichte Van Everdingen en 'De Melkmeid' van Vermeer.

Toen het Rijksmuseum Het meisje eind 2009 aanschafte, had het een gat in het doek en zat er een moeilijk te verwijderen vernislaag op. Toch meende het Rijksmuseum haar aantrekkingskracht al te zien. Nu moet blijken of het publiek dat ook zo ziet.


Deel dit artikel