Oh, Mijn Hemel test uw gevoel voor humor

Cultuur

Renate van der Bas

Beeld uit 'Oh mijn hemel...', met Pierre Bokma als Mozes. © Renate Van Der Bas
TV-recensie

Met 'Draadstaal' op zijn top, 'De Kwis' en een snelcursus religie van de NTR viel er dit weekend een hoop te lachen op tv, schrijft TV-recensent Renate van der Bas.

'Ik zal er geen broekjes omheen knopen.' 'Oost West Hans Klok.' Oké, zo geschreven klinkt het niet echt grappig, maar wanneer Fred Onderbuik uit het satirische 'Draadstaal' dit soort verhaspelingen uitstort over echtgenote Ria, wil ik meteen met haar ruilen. Nou ja, bijna dan.

Maar de energie van multitalenten Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven is echt aantrekkelijk. Zondag serveerden ze weer een verse portie Draadstaal en neem alleen al de eerste vijf minuten van deze aflevering. Hierin zat naast Fred en Ria ook een sketch met een klagende gast in een hotelreceptie. Tempo, timing, toneelspel, humor: het was vijf minuten perfect televisieamusement. Zo ook de scène met Leon en Joop in de snackbar, waar - oh horror - de kipcorns op zijn. Ik had gewoon met Joop te doen. Nou ja, óók bijna dan, maar wat zijn deze mannen overtuigende acteurs in hun zelfbedachte wereldjes. En vrijwel nooit verzandt de ongein in verveling: Draadstaal is op zijn top.

En er viel meer te lachen dit weekend. Neem die oneliner uit de humoristische quiz 'De Kwis', over de afschaffing van de dividendbelasting: 'We zouden met die 1,4 miljard het Nederlands elftal kunnen kopen, en dan nog 1,4 miljard overhouden om leuke dingen mee te doen!' Heerlijk. En nogal wrang, ja.

Snelcursus religie

Als je met de ogen van regisseur Niek Barendsen kijkt, valt uit de Bijbel veel inspiratie te putten voor cynische humor

Een echte test voor uw gevoel voor humor is zondagavond laat de NTR-serie 'Oh, mijn hemel...'. De educatieve omroep omschrijft deze serie als een 'vrolijke snelcursus religie'. En die is nodig want: 'De wereldreligies zijn steeds in het nieuws, maar toch weten de meeste mensen maar weinig over het jodendom, het christendom, de islam, het hindoeïsme en het boeddhisme. En wordt er nog minder om gelachen.' Waarom dit laatste zou moeten, wordt niet uitgelegd op de website van NTR. Maar wie het wereldnieuws een beetje volgt, zal niet protesteren tegen een wat meer ontspannen visie op godsdienstige verschillen.

'OMH' is van start gegaan met twee afleveringen over het Oude Testament en het jodendom. En als je met de ogen van schrijver/regisseur Niek Barendsen kijkt, valt uit de Bijbel veel inspiratie te putten voor cynische humor. Barendsen kunt u kennen van de briljante komische educatieve kinderseries 'Welkom in de Gouden Eeuw' en 'Welkom bij de Romeinen'.

En nu fileert hij ongegeneerd de gang van zaken in bijvoorbeeld Sodom en Gomorra, waar Lot zijn dochters zou hebben laten verkrachten om zijn eigen hachje te redden. En aan het hof van koning David, die Uria liet sneuvelen om diens vrouw Batseba te kunnen hebben. En zo nog wat krenten uit de oudtestamentische pap.

Barendsen is ook bepaald niet kinderachtig als het gaat over de manier waarop joden de sabbat prettiger doorkomen door een niet-gelovige (de 'sjabbes goi') het werk te laten doen dat ze dan zelf niet mogen.

Een vrolijke snelcursus religie: het is een onwennig aanvoelend concept. Dat vooral korte metten lijkt te willen maken met heilige huisjes. Alle heilige huisjes? We zullen de komende weken zien of Barendsen het motto 'gelijke monniken, gelijke kappen' hanteert, wanneer hij het Oude Testament verlaat. Aanstaand weekend is Jezus aan de beurt. Zet u zich maar schrap, lijkt me een goed advies.