Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Millennials krijgen de wind van voren in gecontroleerde chaos van Louise Korthals

Cultuur

Ivo Nieuwenhuis

Louise Korthals in 'Alles is er'. © Jaap Reedijk
Recensie

Cabaret
Louise Korthals
'Alles is er’
Regie: Olivier Diepenhorst
★★★★☆

Louise Korthals houdt van bloed en modder, van rauwe, meeslepende verhalen. In haar derde soloprogramma confronteert ze haar publiek met een hedendaagse Griekse mythe over de klimaatproblematiek. Daarin neemt moedergodin Gaia wraak op ons allemaal; we moeten boeten voor de schade die we haar hebben toegebracht.

Lees verder na de advertentie

Korthals (34), die zo'n zes jaar geleden een stormachtige entree maakte in de Nederlandse cabaretwereld, koppelt in 'Alles is er' op een slimme manier het persoonlijke verhaal van haar eigen moederschap aan de maatschappelijke actualiteit. Als jonge moeder realiseert ze zich dat haar kinderen straks zullen vragen hoe die klimaatverandering zo ontstaan is, en dat ze dan een goed verhaal moet hebben. Tegelijk ziet ze hoe Gaia als Moeder Aarde ons allemaal ter verantwoording roept voor de ellende die we haar hebben aangedaan, ons verwijtend aankijkt zoals haar eigen moeder dat vroeger zo vaak deed.

In woorden zijn millennials erg begaan met de wereld, hun daden neigen naar hy­per­con­su­men­tis­me

Wie nu vreest in een drammerige preek beland te zijn, heeft het mis. Korthals beschikt over een natuurlijke flair en een groot zangtalent, waarmee ze je gemakkelijk inpakt. Alles is er zit vol mooie liedjes, met als hoogtepunt het heerlijk swingende 'De kroon op al mijn halve werk', over haar zoontje van twee. Alle composities zijn van de hand van haar vaste muzikant Erik Verwey, die samen met Mark van Bruggen een aangenaam strakke soundscape neerzet bij de show.

Gecontroleerde chaos

Korthals speelt ook lekker vet en fysiek. Haar verbeelding van het almaar uitdijende leger van coaches dat onze arbeidsmarkt bevolkt is hilarisch. Ze stelt deze nieuwe 'soort' voor als een nakomeling van Holle Bolle Gijs uit de Efteling, die zich echter niet voedt met papier, maar met de shit van andere mensen, en daar schaamteloos van geniet.

Die coaches vind je vooral onder Korthals' eigen generatie, de millennials. Zij krijgen in deze show geregeld de wind van voren. De eeuwige zoektocht naar zichzelf die hen typeert leidt immers maar al te vaak tot verre vliegreizen naar exotische oorden die de planeet weinig goed doen. En terwijl ze zich in woorden erg begaan tonen met de wereld, neigen hun daden nog al te vaak naar hyperconsumentisme: lekker veel en lekker goedkoop online spullen kopen.

De fysieke power waarmee Korthals over een podium bezaaid met muziekstandaarden banjert, maakt dat je steeds geboeid blijft kijken. Het is chaos, maar wel gecontroleerde chaos. Dankzij haar heldere performance en de kundige regie van Olivier Diepenhorst, word je echt wakker geschud. Een prettig gevoel om de zaal mee te verlaten.

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Deel dit artikel

In woorden zijn millennials erg begaan met de wereld, hun daden neigen naar hy­per­con­su­men­tis­me