Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Met uitgaan heeft het weinig te maken

Cultuur

Dorien Pels

Review

Met veel bombarie opende EasyEverything deze zomer twee grote internetcafés in Nederland. De 650 beeldschermen in Amsterdam, het grootste internetcafé ter wereld, en de 350 schermen in Rotterdam zijn bijna altijd bezet. De succesformule is simpel: internetten daar is goedkoper dan thuis.

Het bruist in de Amsterdamse Reguliersbreestraat. Het voorheen wat verlopen straatje tussen De Munt en het Rembrandtplein, waar de dichtgetimmerde ruiten van het geflopte Planet Hollywood een treurige aanblik bieden, was tot voor kort weinig meer dan een looproute. Nu is er een nieuwe trekpleister, want op de begane grond van de nieuwe vleugel van Tuschinsky zit het grootste internetcafé ter wereld. Het pand is ontworpen door beroemde architecten, maar blijft door de grijze voorgevel sterk herinneren aan de Hema, die er vroeger huisde. Ook de inrichting, lange rijen tafels met platte beeldschermen gemonteerd op een blank houten schot, doet eerder denken aan een supermarkt dan een café.

Non-stop loopt een stroom mensen in en uit, sommigen blijven even kletsen op de stoep, koffie in kartonnen bekertjes in de hand. Toeristen, scholieren, studenten, ouderen, het winkelend publiek: de tijd dat internetcafés alleen de voorhoede trokken, is voorbij.

De uitstraling is snel, efficiënt en past in de trend van 'plaza' en 'mega'. De klant kan er zelfs midden in de nacht terecht. De 24-uurs-economie van EasyEverything blijkt aanstekelijk: Burger King opent aan de overkant een vestiging die eveneens dag en nacht open zal zijn. Binnen is iedereen gefixeerd op het beeldscherm. De bezoekers zitten vlak naast elkaar, zonder op of om te kijken. Alleen botsen benen en voeten nog wel eens onder de tafels. EasyEverything geeft de bezoeker bewust weinig privacy, voor de sociale controle. Mensen zullen zo niet zo snel een muis of toetsenbord in hun zak steken of langs pornosites surfen.

Direct bij de ingang kunnen de internetters koffie, broodjes en koek kopen. Aan de allesoverheersende kleur oranje van de computerzaak is EasyEverything te herkennen als dochteronderneming van de tegendraadse Britse luchtvaartmaatschappij Easyjet. En net als de kleine vliegtuigonderneming de gevestigde luchtvaartmaatschappijen bestookt door vluchten tegen dumpprijzen aan te bieden, voelt ook de Nederlandse internetaanbieder KPN zich flink in de wielen gefietst. KPN had grootse plannen met de nu wat sukkelende keten internetcafés Time2Surf. Maar zo goedkoop als EasyEverything kunnen ze hun cafés niet maken. Nu dreigt KPN in Rotterdam ook nog een rechtszaak te verliezen, aangespannen door EasyEverything, dat vindt dat de onlangs geopende Time2surf-winkel een paar deuren verder, te veel lijkt op het Britse concept. Onlangs kaapte EasyEverything ook nog een pand in Amsterdam voor de neus van KPN weg. De Britten gaan daar een tweede, kleinere vestiging openen. 'Pure pesterij', aldus een KPN-woordvoerder. KPN hoopt de slag te winnen met 'meer service'.

EasyEverything heeft nu negen vestigingen, allemaal identiek, waarvan vijf in Londen. Dit najaar raakt de vestiging in Amsterdam de titel grootste internetcafé alweer kwijt: Easyeverything op het New Yorkse Time Square krijgt duizend beeldschermen.

Sinds EasyEverything in de hoofdstad haar deuren opende, is middelbare scholier Ibrahim een dagelijkse bezoeker. Hij neemt de tram uit Osdorp, soms om dingen voor school op te zoeken, maar meestal om te chatten. Als hij huiswerk moet maken, zit hij achterin. ,,Daar zitten de oudere mensen en is het stiller. Maar vandaag heb ik hier met vrienden afgesproken.' De bewaking heeft er z'n handen vol aan, want groepjes scholieren hebben EasyEverything als hangplek geadopteerd, om vrienden te ontmoeten en te sjansen. Een jongetje van een jaar of dertien protesteert hevig als hem de toegang wordt geweigerd omdat hij binnen te veel drukte heeft gemaakt. De portier is onverbiddelijk: kom morgen maar terug.

De kracht van EasyEverything is de prijs, zeggen alle bezoekers. Op rustige tijden een rijksdaalder voor vier, vijf uur internetten. Als het druk is, midden op de dag, betaalt de bezoeker twee gulden vijftig voor honderd minuten. Zo probeert Easyeverything de bezoekers over het etmaal te spreiden. Behalve goedkoop, zijn de EasyEverything-computers ook snel. De keten beschikt namelijk over een eigen ondergrondse breedbandkabel, waar verder niemand gebruik van maakt. Veel bezoekers komen bijvoorbeeld om muziek te downloaden, thuis vaak een tijdrovende bezigheid.

Met een café heeft het weinig te maken, vinden de meeste volwassen bezoekers. Mensen ontmoeten doe je elders. ,,Je kijkt wel altijd of er leuke vrouwen zitten', zegt student David Sneek uit Amstelveen. ,,Maar dat doe je in de trein ook.' Af en toe wisselen bezoekers informatie uit, meestal over de computer. David denkt overigens niet dat EasyEverything een lang leven beschoren is. ,,Ik schat dat internetten over een paar jaar net zo gewoon is als telefoneren. Dan krijg je internetcellen, net als telefooncellen. Of je checkt je mail op je mobieltje.'

De eerste internetcafés in Nederland werden halverwege de jaren negentig in de grote steden gevestigd. Maar pas in 1998, toen de gratis emailproviders zoals Hotmail iedereen overal bereikbaar maakten, konden de uitbaters rekenen op een wat grotere klantenkring. Vincent van der Kraan, eigenaar van Internetcafé Den Haag, denkt dat er nog steeds een markt is voor de kleinere cafés. Hij heeft twaalf computers staan en is alleen 's avonds open. Het Internetcafé heeft net als zoveel kleinere computercafés, een wat duistere, intieme inrichting met mysterieus klinkende elektronische muziek op de achtergrond.

Traditioneel is ook de combinatie coffeeshop en internet, stammend uit de tijd dat internet nog langzaam was: een ontspannen blower heeft geen haast. Bovendien is de combinatie internet en wiet vooral in de grote steden een attractie voor toeristen. In Amsterdam klagen ondernemers steen en been: sinds de komst van EasyEverything is het aantal klanten in de kleinere internetcafés gehalveerd. Ook Van der Kraan moet het - overigens zonder softdrugs - van de toeristen hebben, hoewel hij ook een vaste klantenkring uit Den Haag heeft. ,,Mensen komen hier voor de sfeer. Ook als ze iemand ontmoeten in een chatbox, spreken ze hier af. We hebben al heel wat vriendschappen zien ontstaan.' Internetcafé Den Haag wil zich net als KPN gaan richten op computercursussen en persoonlijk advies.

EasyEverything heeft de concurrentie wakker geschud en dat betekent een heuse prijzenslag. De eerste gratis internet-horecagelegenheid heeft zich onlangs al aangediend. In de Wanadoo Beach Club, op het strand van Sche veningen, moeten badgasten nog wel betalen voor koffie, bier en zonnebrand, maar kunnen ze op kosten van de gelijknamige internetprovider, gratis gebruikmaken van acht computers.

Deel dit artikel