Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Met de app meer zien in een oude meester

Cultuur

Hans Nauta

© ANP

De Rijksmuseum-app, die gratis is te downloaden, leidt de bezoeker rond en geeft meer uitleg bij een kunstwerk. Verder laat het museum de allernieuwste smartphone-hypes voor wat ze zijn. 'Leren kijken door te doen' is het motto.

Internationale musea hebben de mond vol van interactiviteit en van apps die een 'informatielaag over de werkelijkheid leggen'. Het Rijksmuseum volgt die ontwikkelingen op de voet, maar wordt geen verzamelplaats van technologische snufjes. "De persoonlijke gids is het meest interactieve middel dat er is", zegt hoofd publiek en educatie Annemies Broekgaarden. "De mens is de beste verbinding tussen wat je ziet en wat je wilt weten."

Het liefst zou ze daarom iedere bezoeker een eigen gids meegeven. Dat is praktisch onmogelijk, en bovendien willen sommigen graag alleen door de zalen struinen. Daarom is de Rijksmuseum-app ontwikkeld, met daarin verschillende rondleidingen. "Als een persoonlijke gids die je zelf kunt sturen."

De app is gratis te downloaden op de smartphone (voor Android van Google en iOS van Apple). Wat ook kan: voor 5 euro in het museum een iPod 5 huren.

De basis van de app is de stem van acteur Barry Atsma, hij heeft de rondleidingen Hoogtepunten en Gouden Eeuw ingesproken. "Van alle stemmen die we kregen te horen, was die van hem het prettigst. Warm, enthousiast, niet te oud, niet te jong, en niet geaffecteerd." De tweede stem is van presentator Mieke van der Weij, zij 'doet' de gebouwentour.

"De tweede laag die de app biedt, noemen we het magisch venster", zegt Peter Gorgels, verantwoordelijk voor de digitale strategie. "Op je schermpje kun je naar extra beelden kijken, zoals de infraroodfoto van Vermeers 'Melkmeisje' (te zien op de foto). Het is een blikopener. We willen niet dat mensen vooral filmpjes gaan kijken, maar dat ze vervolgens meer zien in het echte kunstwerk."

Technisch is het mogelijk om die extra lagen óver het echte schilderij heen te zien, door de smartphone op het doek te richten. "Met dat idee van augmented reality zijn we ooit begonnen. Een nadeel is dat het niet goed werkt als het erg druk is. En daarbij: wat voor toegevoegde waarde heeft het eigenlijk als je de beelden ook op je schermpje kunt zien? We willen innovatief zijn, maar ook de hypes scheiden van wat relevant is."

Het nabijgelegen Stedelijk Museum, dat in 1952 de audiotour uitvond, was de afgelopen jaren internationaal spraakmakend vanwege de experimenten met augmented reality. Het Rijksmuseum heeft meegekeken met het Stedelijk. "Hun kunstenaarsprojecten zijn geslaagd. Maar in een app voor een groot publiek gaat het niet om de fraaie technologie, maar om de vraag of je het de bezoeker eenvoudiger maakt. Ons doel is de toegankelijk-heid vergroten."

Vanaf juni krijgt de app een familietour, een 'queeste', waarbij je lid kunt worden van het Geheime Genootschap van het Rijksmuseum. Met de TU Delft werkt het Rijksmuseum nog aan een 'expeditie-pannekoek'. Niet digitaal, maar een echte ontdekkingstocht met uitdrukkarton, waarbij je in de collectie de ingrediënten zoekt van de zeventiende-eeuwse pannekoek.

Voorheen wandelden kinderen door het Rijksmuseum met de Sesamstraat-audiotour. Die is er niet meer, zegt Broekgaarden. "Ik ben ertegen om kinderen onder de zes met een koptelefoon te laten rondlopen. Het bezoek is te bijzonder om geen persoonlijk contact met ze te hebben. Dan werken we liever met acteurs." Die komen van jeugdtheatergezelschap de Toneelmakerij.

'Leren kijken door te doen', is een belangrijk uitgangspunt voor het Rijksmuseum. Daarom wordt een heel educatief centrum ingericht: De Teekenschool. In deze school in de tuin van het Rijksmuseum was tot in de jaren zestig de 'museumtekenschool' gevestigd, de voorloper van de Gerrit Rietveld Academie. Dit gebouw van architect Cuypers krijgt hiermee zijn oorspronkelijke functie terug.

In het Beeldend Atelier kunnen leerlingen van de basisschool na hun museumbezoek aan de slag met tekenpen en schilderkwast. Het naastgelegen Medialab richt zich met moderne apparatuur, zoals een groen scherm en een 3D-printer, bij uitstek op middelbare scholieren. Een verdieping hoger komt het multimediale Gouden Eeuw-atelier voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Je kunt in de boekenkist van Hugo de Groot het moment beleven waarop hij uit slot Loevestein ontsnapt, of de kou ervaren in het Behouden Huis op Nova Zembla. Dit alles in het decor van een zeventiende-eeuws theater.

Vanaf eind mei zijn er workshops modeltekenen voor volwassenen, en vanaf het najaar kunnen zij ook terecht in het Medialab. Daar wordt gebruikgemaakt van de 140.000 beelden van de collectie die te downloaden zijn via de zogeheten Rijksstudio.

Lees verder na de advertentie
© Rijksmuseum
© Rijksmuseum
© Rijksmuseum

Deel dit artikel