Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Meer Mahler kun je niet krijgen voor je geld

cultuur

Anthony Fiumara

Review

Minutenlang duurde het stormachtige applaus woensdagavond na afloop van het concert van het European Union Youth Orchestra (EUYO). Dirigent Bernard Haitink moest meerdere keren de lange trap naar het podium op en af, om steeds opnieuw te buigen voor het uitzinnige publiek. En toen Haitink de hoofdrolspelers in Mahlers Zevende symfonie (als enige op het programma zonder pauze) een voor een liet opstaan, overstemde het bravo-gejoel vanuit de zaal zelfs de decibellen van Mahlers finale.

Welbeschouwd is Mahlers Zevende op alle niveaus één grote ' durchbrochene Arbeit'. De twee nachtmuzieken (het tweede en het vierde deel) zijn eigenlijk een enkel deel, doorkliefd door het Scherzo dat Mahler als derde deel in zijn symfonie plaatste. Maar ook binnen de delen wordt er regelmatig onderbroken, om daarna de draad weer op te pakken. Met name in de finale, waarin d.componist harde montages toepaste als in een film. Het feestelijke refrein, ankerpunt van dit deel, wordt steeds overstemd door andere muzieken: flarden van het maestoso uit het begin, of een plotselinge aanzet tot een wals.

Haitink is een dirigent die er niet voor schrikt om risico's te nemen in zijn befaamde Mahler-vertolkingen. Hij durft haken te slaan in volle vaart, af te remmen of op te stijgen in een halve seconde, hij durft alle registers in het orkest tot barstens toe open te trekken, om het volgende moment om te slaan naar lyrische tederheid. Meer Mahler kun je niet krijgen voor je geld.

Haitink wist gisteren bovendien de energie van de jonge spelers (in de leeftijd van 14 tot 23 jaar) van het EUYO mooi te verdelen over Mahlers hele kolos. Het leverde een krachtige spanningsboog op, vol kleuren en transparantie tussen te instrumentgroepen. Er zijn genoeg beroepsorkesten die dit topniveau niet zouden halen.

Het ' durchbrochene' van Mahlers Zevende komt trouwens ook op kleinere schaal terug. Bijna geen enkele melodie wordt volledig uitgespeeld door één instrument, maar altijd overgenomen door anderen. Die kleur-estafette was een feest onder Haitink. En áls zo'n melodie dan eens helemaal door een instrument werd uitgespeeld (zoals de openingstonen in de tenorhoorn), dan kreeg die de ruimte, als uitroepteken in Mahlers dichte lyriek.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie