Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Meditatieve beleving bij Nederlands Kamerkoor

Home

Frederike Berntsen

Reinbert de Leeuw © Reinbert de Leeuw
Recensie

Hoe ze het doet? Een raadsel. De klankwereld van Sofia Goebaidoelina (1931) is een groot mysterie. En tóch is ze in staat je mee te sleuren in haar universum, waar je vooral geluiden tot je neemt, en je verbaast over de werking van al het geheimzinnigs. 

Voorbeeld: 'Jetzt immer Schnee'. Belangrijke troef in deze compositie is de ruimtelijke opstelling van de musici. In de Grote Zaal van het Muziekgebouw aan 't IJ flankeerden een paar zangers uit het Nederlands Kamerkoor links en rechts het publiek, op het podium bevonden zich instrumentalisten en nog meer stemkunstenaars. Zo nu en dan nam iemand een andere positie in.

Lees verder na de advertentie

Het koor kleurde de dichtregels van Gennadi Aigi buitengewoon expressief in. Asko|Schönberg stond onder leiding van Reinbert de Leeuw- hij leidde ook de eerste uitvoering in 1993. Aan beeldend vermogen bij deze musici allerminst gebrek: vuurwerk bij het slagwerk, de vioolsolo verhalend.

Je kon een speld horen vallen, de aanwezigheid van publiek werd slechts verraden door een enkele zucht

Vóór Goebaidoelina's witte wereld zorgde Liszt voor een meditatieve beleving in de Amsterdamse zaal. In de lezing van De Leeuw en het Nederlands Kamerkoor dwong 'Via Crucis' bezinning af. Je kon een speld horen vallen, de aanwezigheid van publiek werd slechts verraden door een enkele zucht.

Midden op het podium stond de vleugel. De Leeuw zat met de rug naar de luisteraars, hij speelde en gaf bescheiden richting aan. Het was niet eens het 'Stabat mater dolorosa', eerlijk en breekbaar verklankt, dat ons onbeweeglijk op onze stoelen deed zitten, maar veeleer de weloverwogen bijna-stilstand gedurende de veertien kruiswegstaties.

KLASSIEK
Asko|Schönberg & Nederlands Kamerkoor
Liszt, Goebaidoelina
★★★★☆

De concerten met Liszt en Goebaidoelina zijn t/m 26 maart te beluisteren in diverse Nederlandse zalen. Info: nederlandskamerkoor.nl

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie
Je kon een speld horen vallen, de aanwezigheid van publiek werd slechts verraden door een enkele zucht