Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Marktkoopman bedacht het ‘beste dropje ooit’

Cultuur

Catrien Spijkerman

Willem en Huub Klepper © -
Zelfgemaakt

Na jaren op de markt in Alkmaar te hebben gestaan, wisten vader en zoon Klepper uit Edam precies wat mensen de lekkerste drop vinden.

Het was zijn vrouw die hem aan het denken zette: “Ga je je hele leven in het kaaspakhuis blijven werken?” vroeg ze hem toen ze net getrouwd waren. “Wat wil je nou écht in je leven?” Zo kwam het dat Willem Klepper, 26 destijds, op Valentijnsdag 1990 voor het eerst met zijn eigen snoepkraam op de Alkmaarse markt stond. “Windkracht 7, storm en regen. Mijn vader en moeder kwamen kijken, maar het weer was zo vreselijk dat ze in de auto bleven zitten”, vertelt hij.

Lees verder na de advertentie

Maar Klepper hield meteen van zijn werk, hij leerde z’n klanten kennen. Ben, Jan, en Hannie; Wilma die altijd op woensdag komt. “Ze zijn onderdeel van mijn leven, ik zie ze vaker dan mijn eigen zussen.” Toen hij zijn 25-jarige marktjubileum vierde, wilde hij hun daarom iets geven. Een dropje met zijn naam erop. Hij wist precies hoe het moest smaken, een paar jaar geleden had hij korte tijd een dropje verkocht waarover al zijn klanten laaiend enthousiast waren.

Op Valentijnsdag 1990 stond hij voor het eerst met zijn eigen kraam op de markt: ‘Windkracht 7, storm en regen’

Dat dropje bleek echter een te lange droogtijd te hebben, en was daarom destijds snel uit de productie genomen. Maar Klepper drong aan bij een bevriende dropfabrikant: hij wilde echt díe smaak. Om de droogtijd te verkorten, verving de fabrikant het tarwezetmeel door aardappelzetmeel, en liet de gelatine achterwege. ‘Toevallig’ werd Kleppers dropje daarmee geschikt voor mensen die geen gluten willen, en voor vegetariërs en veganisten.

Suffe plastic puntzakjes

Op Valentijnsdag 2015 kregen al zijn trouwe en minder trouwe klanten een zakje glutenvrije, veganistische Klepperdropjes. Met een traktatie op je verjaardag is het wellicht makkelijk complimenten scoren, maar: “De klanten kwamen ervoor terug!” Kleppers zoon Huub (26) studeerde destijds commerciële economie en vond dat het tijd werd voor een chiquere verpakking. “Zijn best verkopende, eigen product, verkocht hij in dezelfde suffe plastic puntzakjes als de rest”, vertelt Klepper junior, die tien jaar als bijbaan bij zijn vader in de dropkraam stond. ‘De beste drop ooit’ zetten vader en zoon in koeienletters op de verpakking. Huub, grinnikend: “Zo hoort dat op de markt: je roept dat jouw product het beste is.”

Klepper&Klepperdrop © -

Twee jaar later had zoon Huub een goede baan als rayonmanager bij Coca-Cola, waarvoor hij dagelijks horecabedrijven en andere klanten van het frisdrankmerk bezocht. Hij zag het succes van Klepperdrop in zijn vaders marktkraam en wist dat er nóg een markt was. Te beginnen in hun eigen stad, Edam. Huub stippelde een route uit langs de bakker, de snoepwinkel, het tankstation, het tuincentrum. “Ze wilden onze drop allemaal verkopen”, vertelt Klepper senior. In juni gaf Huub z’n baan bij Coca-Cola op om zich volledig aan de drop te wijden.

Intussen op de markt vroegen Kleppers klanten waar de zoute variant bleef. Klepper senior sloeg aan het googelen en concludeerde dat ongeraffineerd Keltisch zeezout uit Bretagne het ‘beste zout is wat bestaat’. De eerste variant mislukte: “Je proefde geen zout.” De tweede variant: “Té zout.” De derde keer was het raak. Willem Klepper: “Dat is zo mooi aan de markt: je krijgt meteen te horen of het een succes is, of een flop.”

Meer informatie op klepperenklepper.nl.

Zelfgemaakt 

In deze rubriek vertellen mensen hoe ze van hun ambacht hun beroep gemaakt hebben. Lees andere afleveringen op trouw.nl/zelfgemaakt.

Deel dit artikel

Op Valentijnsdag 1990 stond hij voor het eerst met zijn eigen kraam op de markt: ‘Windkracht 7, storm en regen’