Wat moeten we zien in ... Museum Kranenburgh

Kunstenaar Paul Faassen wil ons laten fantaseren over vogels

Paul Faassen, Blues bird, 2018. Aquarel op papier. Beeld Paul Faassen

Elke week kiest Trouw de blikvanger in een museum, die je als bezoeker niet mag missen. Vandaag: de aquarelvogels van Paul Faassen.

Dat heeft hij nou weer... de handgreep van het autoportier helemaal onder gescheten. Dat kan geen toeval zijn. Dat moet een vogel toch bewust hebben gedaan.

Onzin? Voor kunstenaar Paul Faassen (Arnhem, 1967) staat vast dat vogels menselijke trekjes hebben en vol emoties zitten, ook al zie je dat niet aan hun koppies. Anders dan mensen hebben ze immers geen gezicht en wenkbrauwen waarmee ze hun stemming kunnen uitdrukken. Vogels zitten in hun eigen ‘binnenwereld’. Maar dat stoïcijnse maakt ze ook zo fascinerend, vindt hij, omdat je er dan zelf de emoties bij kunt verzinnen. En dat doet de kunstenaar.

Met waterverf schildert hij vogels die je een breed scala aan gevoelens en gedachten kunt toedichten. Spreeuwen, eksters of koolmezen zitten er niet bij, want het zijn allemaal fantasievogels. Het gaat Faassen er niet om vogels zo natuurgetrouw mogelijk te schilderen. Hij wil ons laten fantaseren over die kleurrijke beestjes, waarvan er nu vele tientallen te zien zijn in Museum Kranenburgh in Bergen (NH). En ook te horen, want het is er een ge­tsjilp, gekwetter en gefluit van jewelste.

Relatieperikelen

Er zitten arrogante en ijdele exemplaren bij, andere vogels kijken chagrijnig of zitten ineengedoken en lijken bang, of zijn ze verdrietig? Van sommige paartjes straalt de knusheid af, zo verliefd kijken ze naar elkaar, al komen er ook relatieperikelen voor. Van zo’n gebrouilleerd stel zit er één met grote borst vooruit terwijl z’n piepkleine wederhelft met parmantig kuifje op de kop hem meewarig aankijkt. Er is ook een vogel met een blauw oog.

Zijn fantasievogels zijn min of meer toevallig ontstaan, vertelt Faassen. Na de kunstacademie werkte hij vooral als illustrator, tot hij een paar jaar geleden behoefte kreeg om afstand te nemen.“Ik gebruik vaak teksten in mijn illustraties en wilde even loskomen van al dat ‘gelul’ en ook eens niet met de computer werken.” Schilderen met waterverf had hij sinds de academie niet meer gedaan. Daarom begon hij met een eenvoudige bolle vorm, waaruit zomaar een vogellijfje ontstond. 

Een vogelaar is Faassen niet, al is hij wel veel meer gaan kijken naar die beestjes. Het liefst ziet hij ze alleen maar wat in de lucht kijken. Waar zou zo’n ‘contemplatieve’ vogel nu aan denken, vraagt hij zich dan af.

De tentoonstelling ‘Iedere vogel is een mens’ is t/m 3 nov. te zien in Museum Kranenburg, Bergen (NH). 

Elke week beschrijft Trouw een kunstwerk of museum dat u niet mag missen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden