Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kunst of vandalisme: het is niet altijd duidelijk

Cultuur

Seije Slager

© afp

De Amerikaanse kunstenaar die deze week in Miami een vaas van de wereldberoemde kunstenaar Ai Weiwei aan diggelen gooide, kan een gevangenisstraf van vijf jaar krijgen. De antieke vaas, afkomstig uit de Han-dynastie, was getaxeerd op meer dan een miljoen euro.

De kunstenaar, Maximo Caminero, wilde met zijn actie protesteren tegen het feit dat het Pérez Art Museum Miami vooral werk van internationale sterren toont, en zich te weinig bekommert om de lokale kunstscene, waartoe Caminero behoort. Hij heeft inmiddels wel verklaard dat hij niet wist dat hij een antieke vaas kapot gooide, maar dacht dat het een pot uit het tuincentrum om de hoek was.

Eerlijk gezegd kun je je daar wel iets bij voorstellen. Ai Weiwei had de oude Han-vazen op de tentoonstelling immers in felle kleuren overgeschilderd.

Op de muur van de zaal waar ze opgesteld stonden, hing bovendien een drieluik met foto's waarop Ai Wei Wei zelf ook een antieke Han-vaas op de grond kapot laat vallen. Het was bijna een uitnodiging, liet Caminero weten.

Het roept bovendien de vraag op wie er nu de echte vandaal is: hij of Ai Weiwei zelf, die kennelijk ook weinig op heeft met dit cultuurerfgoed, en het gerust kapot gooit of overschildert.

Lees verder na de advertentie
Maximo Caminero © ap

'De verkrachting van creativiteit'
Toch liet Ai Weiwei aan de New York Times weten, dat hij weinig begrip kon opbrengen voor de actie van zijn minder beroemde collega. Die had een andere manier moeten kiezen dan andermans bezit kapot maken. Ai Weiwei had de vazen die hij vernielde wel eerst zelf aangeschaft.

Daar zit hem dus de crux: als je eerst het eigendomsrecht hebt verworven, mag je doen wat je wilt met cultureel erfgoed.

Dat onderscheid kennen we nog van een andere beroemde controverse in het schemergebied tussen kunst en vandalisme. In 2003 kochten de Britse shock-kunstenaars Dinos en Jake Chapman een serie van 82 waardevolle etsen van de Spaanse kunstenaar Goya, 'De verschrikkingen van de oorlog', schilderden er clownshoofden op, en stelden het tentoon onder de titel 'De verkrachting van creativiteit'. Vandalisme? Nee, kunst: het leverde ze een nominatie op voor de Turner Prize.

Ik zal jullie hebben, dacht de zelfbenoemde 'comedyterrorist' Aaron Barschak toen. Hij gooide rode verf over Jake Chapman en een van diens schilderijen heen, en noemde zijn actie een performancekunstwerk. Kunst? Nee, vandalisme: Barschak moest een maand de gevangenis in.

Ai Weiwei © REUTERS

Deel dit artikel