Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Isaac Newton was even occult als wetenschappelijk

Cultuur

Monic Slingerland

Review

De natuurkundige wetten van Newton waren een restproduct van een spirituele zoektocht. Schrijver Geert Kimpen spreekt daarover bij de opening van de maand van de spiritualiteit.

Met zijn dochter Zonneke aan de hand komt schrijver en regisseur Geert Kimpen aangelopen. Zonneke is vijf en ze houdt van de regenboog. Ze is niet het enige kind dat kan stilstaan op straat om te wijzen naar die ongrijpbare zeven kleuren. Ze is wel een van de weinigen die daarbij meteen de naam van Isaac Newton noemt, de grote Engelse geleerde die drie eeuwen geleden leefde. Dat komt ervan, als je vader een boek schrijft over dit genie, dat de wetten van de zwaartekracht formuleerde en de regenboog ontraadselde. Wit licht bestaat niet, ontdekte Newton.

De man die zijn naam aan de wet van de zwaartekracht leende was niet de kille wetenschapper die alleen feiten wilde kennen, vertelt Kimpen. In zijn roman ’De geheime Newton’, een mengeling van feit en fictie, schetst Kimpen hoe Newton bezeten was van de kabbala, joodse mystiek. „Met behulp van de kabbala zocht Newton naar de spirituele betekenis van zijn ontdekking. God zou ooit wit licht geweest zijn maar zich teruggetrokken hebben. De regenboog, volgens het bijbelboek voor het eerst aan Noach getoond, was een teken dat God zich opnieuw liet zien maar dan anders, en dat hij het toch nog een keer met de mensen wilde proberen.”

Newton komt in deze roman tevoorschijn als even verrassend en veelkleurig als de regenboog. In dit boek, net verschenen, onthult Kimpen dat Newton in zijn gedrevenheid om de wereld te begrijpen, niet alleen de kabbala bestudeerde maar ook probeerde om goud te maken en dat hij geobsedeerd was door alchemistische proeven en esoterische rituelen. „De harde wiskundige wetten van Newton waren een restproduct van zijn zoektocht naar de spirituele dimensie van natuurverschijnselen. Bij wetenschap en spiritualiteit klinkt dezelfde vraag: ’Hoe zit het in elkaar?’ Dat gaat dan over grijpbare en ongrijpbare dingen.”

De Engelse natuurkundige leefde drie eeuwen terug in Londen, dat toen een financiële crisis beleefde. In die crisis veroordeelde Newton honderden valsemunters ter dood. Deze duistere kant in zichzelf diende hij te ontwikkelen als onderdeel van het geheime proces om goud te kunnen maken, zo geloofde hij.

De rottigheid die ook in hem zat moest nauwgezet onderzocht worden en vervolgens uitgebrand, net zoals stoffen moesten verbranden voor er goud kwam. Newton beschreef zijn eigen rottigheid tot in detail. Geen wonder dat de erfgenamen van Newton de koffer met daarin al zijn persoonlijke verslagen over kabbala, goud maken, inwijdingsrituelen en duisterheid, voor eeuwig gesloten wilden houden. Toeval of niet, alweer tijdens een economische recessie, in 1936 dit keer, ging de koffer open bij een veiling. Kimpen heeft gebruik gemaakt van een deel van deze stukken. Bij het schrijven van zijn roman heeft Leo Können, een ingenieur uit Delft, hem bijgestaan: „Om te voorkomen dat ik onzin opschrijf of dat het teveel gaat zweven.”

Op de openingsbijeenkomst van de maand van de spiritualiteit spreekt Geert Kimpen over zijn nieuwe boek ’De geheime Newton’, uitgeverij Arbeiderspers. 1 november, 13-14 u, Oudkatholieke kerk. Willemsplantsoen 2, Utrecht.

Deel dit artikel