Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

In Gräns wordt horror met drama versmolten

Cultuur

Belinda van de Graaf

Tina kan als grenswacht in uniform op grote waardering rekenen. © Filmdepot
recensie

Gräns
Regie: Ali Abbasi
Met Eva Melander en Eero Milonoff
★★★★☆

Lees verder na de advertentie

Allereerst de hoofdpersoon. Tina is een vrouw in uniform die als grenswacht op grote waardering kan rekenen. Ze kan schuld, schaamte en angst ruiken. Smokkelaars pikt ze soepeltjes uit de rij. Maar haar verschijning heeft iets afstotends. Met haar brede voorhoofd, diep liggende ogen en rottende tanden lijkt ze niet van deze wereld. En toch speelt ‘Gräns’ (Grens), de tweede film van de Zweeds-Iraanse regisseur Ali Abbasi, in het hier en nu. Dat is meteen ook de kracht van de film. Tina is geen fantasy-figuur in een fantasy-wereld, maar maakt deel uit van de Zweedse samenleving. Samen met haar maak je een ontdekkingstocht naar haar afkomst, haar identiteit. Wat is dat voor litteken op haar staartbeen? En wie is Vore, de mysterieuze, gedrochtelijke man die ze op een dag uit de rij pikt en waarmee ze een romance begint? Het zijn twee creaturen van een andere planeet, lijkt het wel, die samen larven smikkelen, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Fascinerend is de manier waarop Abbasi fantasy en mystery verweeft, en horror en drama laat versmelten.

Lot in eigen hand

Gräns is gebaseerd op de gelijknamige novelle van John Ajvide Lindqvist die eerder de basis legde voor de voortreffelijke Scandihorror ‘Let The Right One In’. Gräns, eerder dit jaar bekroond in Cannes, is nog een tikje vreemder. Maar je voelt wel mee met Tina die meer en meer uit haar schulp kruipt. Ze neem haar lot in eigen hand en wordt daardoor steeds mooier.

Elke week worden de nieuwst films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier

Deel dit artikel