Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

In de klassieke muziek lijkt de theatrale Christus uit The Passion uit den boze

Cultuur

Peter van der Lint

Acteur Dwight Dissels als Jezus tijdens de zevende editie van The Passion in 2017. © ANP

Een zingende Jezus in 'The Passion'. Geen gewijde teksten omringd door het gebruikelijke aureool van strijkersakkoorden, maar populaire muziek, uitgevoerd door een populaire zanger. Binnenkort kunnen we deze succesvolle make-over van het passieverhaal voor de zoveelste keer meemaken. 

Nota bene geproduceerd en uitgezonden door de EO, de omroep waar je juist altijd een Christus verwachtte die louter woorden uit een van de evangeliën zingt, begeleid door die eerbiedige stralenkrans van violen.

Lees verder na de advertentie

Want zo kennen we de zingende Jezus natuurlijk het beste, in een zwart rokkostuum, de bladmuziek van Bach in de hand, en met geruststellend baritongeluid teksten debiterend van Matteüs of Johannes. Een geheel 'anders' zingende, en ook nog acterende Jezus is geen vanzelfsprekendheid. 

Die in The Passion heeft een duidelijke voorganger in de musical en film 'Jesus Christ Superstar'. Maar in de klassieke muziek lijkt een theatrale, smartelijke Christus, die dan ook nog navenant zingt, uit den boze. Al is het wel zo dat je steeds vaker de Jezus in de passies van Bach op een theaterbühne tegenkomt - gekostumeerd, acterend en geschminkt.

Jezus is als 'Man van Smarten' in de schilderkunst een veel voorkomend thema. De Christus die op al die panelen wordt afgebeeld is vaak uitermate dramatisch en theatraal ingekleurd. Bloed en tranen spatten er als het ware van af. In het platte vlak zijn smart, tranen, angst en ook regelrechte gruwel altijd vrij normaal geweest, maar in ons klassieke beeld van de muzikale Jezus passen die zaken absoluut niet. Dat komt wellicht door de buitensporige aandacht die de passies van Bach hier in Nederland altijd hebben gehad.

Rappende Jezus

Want Bachs Jezus, dat is die sonore, onaantastbare figuur, die zich nooit verliest in te veel sentiment of navoelbare emoties. Laat staan dat hij zich rappend door The Passion beweegt. En toch. Had Bach voor zijn passie gekozen voor de tekst van Barthold Heinrich Brockes, dan hadden we dat stereotiepe beeld beslist bij moeten stellen. Die passietekst staat bekend als Brockes-Passion, maar de eigenlijke titel luidt 'Der für die Sünde der Welt gemarterde und sterbende Jesus'. En wie weet heeft Bach de tekst ooit wel op muziek gezet, want volgens zoon Carl Philipp zijn er maar liefst drie passies van zijn vader verloren gegaan.

Wat we wel weten is dat Bach de Brockes-Passionen van zijn tijdgenoten Telemann en Händel bestudeerd en gekopieerd heeft. Toch jammer dat we niet weten wat Bach van het duet tussen Jezus en Maria gemaakt zou hebben. Want ja, in deze passie zingen moeder en zoon een heus duet. In de zondvloed aan passies deze maand vallen tussen alle Bachs twee uitvoeringen op van Händels Brockes-Passion. Het Apollo Ensemble begint komende vrijdag in Leeuwarden aan een tournee en Concerto Copenhagen komt op 30 en 31 maart naar Amsterdam en Utrecht.

Misschien is een zingende Maria heiligschennis voor velen, maar haar enige optreden in deze passie is wel bijzonder mooi. 'Soll mein Kind, mein Leben sterben?' Een simpel duet tussen een moeder en een zoon van vlees en bloed. Zo dichtbij.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel