Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Hoe Bløf van Zoutelande een toeristische trekpleister maakt

Cultuur

Orkun Akinci

Wandelaars genieten van de zon op het strand van Zoutelande. © anp
Reportage

Zelfs het naambord van Zoutelande is in trek. Wie de radio een dag aan heeft staan, kan niet om Zoutelande heen. Het Zeeuwse kustdorp (1600 inwoners) vaart wel bij het aanstekelijke liedje van Bløf dat al wekenlang de hitlijsten aanvoert.

Ella Kerkhove woont in Zoutelande. De fijnste plek op aarde vindt ze Zoutelande. Haar werk bevindt zich midden in Zoutelande. En de zomervakantie brengt ze, het mag geen verrassing zijn, door in Zoutelande. Dat doet ze grotendeels bij haar strandhuisje, precies zoals Bløf het bezingt in het populaire liedje over het dorp op Walcheren.

Lees verder na de advertentie

"Het mooiste is het hier na zessen, als de toeristen het strand verlaten. Dan openen we een flesje wijn, maken we iets lekkers klaar en kijken we naar de voorbijvarende schepen. Soms zien we op een zandplaat zeehondjes liggen."

Sinds Bløf en de Belgische zangeres Geike Arnaert hun nummer uitbrachten, komen ook anderen erachter wat Ella allang weet: dat het zo fijn is in dit dorp. In de souvenirwinkel waar ze werkt, komen Randstedelingen er openlijk voor uit dat ze voorheen nooit van Zoutelande hadden gehoord. Toen ze het opeens een paar keer per dag op de radio hoorden, werd het tijd om Google Maps erbij te pakken.

Betere reclame kunnen we ons niet wensen. Ik vraag me alleen af hoelang de hype blijft duren

"Alles waar Zoutelande op staat, verkoopt de laatste maanden opvallend goed: magneetjes, houten borden, noem maar op. Iedereen wil iets tastbaars. Bij het begin van de bebouwde kom maken ze selfies bij het bord van Zoutelande."

Vakantieplek uit nood geboren

Afgelopen weekend had Rinko Koppejan in zijn strandpaviljoen 'De Branding' een groep jonge vrouwen in de zaak. Speciaal voor het vrijgezellenfeest droegen de dames een shirt met de tekst 'Blij dat ik hier ben'. Het is precies dat zinnetje uit het nummer van Bløf dat de karakteristieke gemoedelijkheid van Zoutelande weergeeft, vindt Rinko. "Dit is een familiaire badplaats, waar mensen elkaar nog groeten."

Wie de tekst van het liedje goed beluistert, zal het opvallen dat die helemaal niet zo vleiend is: 'Niets is mooier dan met jou het land te doorkruisen. Op mistroostige plekken je bij me te hebben.' En: 'We hebben geen geld in onze koude handen. Dus we gaan maar naar je ouders in Zoutelande.' Een vakantieplek uit nood geboren, dus.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Wandelaars op het strand bij Zoutelande, dat meer toeristen trekt door de hit van Bløf. © Houdt, Joël van

Rinko: "Ach, sommige stukjes had Bløf misschien ook anders kunnen vertellen. Maar dat ene zinnetje doet het hem echt. Blij dat je hier bent, daaruit spreekt het gevoel van thuiskomen." Eigenlijk wil Rinko Bløf benaderen met de vraag of de band komende zomer eens in Zoutelande kan optreden. Maar ook bij een negatief antwoord, kan Bløf geen kwaad meer doen.

"Je hoort het liedje overal, betere reclame kunnen we ons niet wensen", zegt Rinko. "Ik vraag me alleen af hoelang de hype blijft duren. Komen er ook nog extra mensen als het seizoen straks echt begint? Dat weten we nog niet."

Oude strandhuis

Ad Janse weet dat wel. De eigenaar van duinhotel Haga likt zijn vingers af bij de hoeveelheid reserveringen die hij krijgt, voornamelijk uit België. "Veel mensen komen uit nieuwsgierigheid. Ze willen zien hoe Zoutelande er in werkelijkheid uitziet. Ik verwacht dat het aantal boekingen uit België dit jaar zal verdubbelen."

"We verhuren ook appartementen in het dorp, daar merken we de stijgende belangstelling ook. Bij de aanvraag melden mensen ons dat ze echt vanwege het liedje voor Zoutelande kiezen. Alles draait daarom. Gasten die al zijn geweest, vroegen allemaal waar het oude strandhuis staat."

En dan zitten we hier in het oude strandhuis
Wat je vertelt houdt me nuchter en warm
Boven m'n hoofd zie ik de grijze wolken
Ik ben blij dat je hier bent, blij dat je hier bent

(Tekstfragment uit 'Zoutelande' van Bløf)

Maar hét strandhuis bestaat niet. Tijdens het seizoen is er één lange rij houten huisjes die bijna onafgebroken tot Westkapelle aan de ene kant en Dishoek aan de andere kant reikt. Gammel zijn ze niet, zoals Bløf beweert. Luxueus daarentegen ook niet.

Gelukkig maar, zegt Henny van Os van de dorpsraad. "Wij zijn geen luxe vakantieplaats. Het moet dorps blijven, zo is Zoutelande. We hebben ook geen hoogbouw. Juist voor die sfeer komen mensen hierheen."

Of blijven ze hier, zoals Ella, die inmiddels op middelbare leeftijd is. Ze is heus wel eens weggeweest, naar het buitenland of de Veluwe. Maar het viel eigenlijk altijd weer tegen. De temperatuur, de benauwdheid, de omgeving: er was overal wel iets dat het niet haalde bij Zoutelande.

Zelfs Domburg, toch maar een paar kilometer verderop, heeft één belangrijk nadeel. Waar Zoutelande op het zuiden is gericht, moet Domburg het door een kromming van het eiland doen met de blik op het noorden. "Dus vertel jij maar waarom ik op vakantie zou gaan als ik hier al woon?"

Lees ook: Spectaculaire stijging van toeristen in Nederland, maar spreiden lukt nog niet

Deel dit artikel

Betere reclame kunnen we ons niet wensen. Ik vraag me alleen af hoelang de hype blijft duren