Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het traag uitgesponnen verhaal van 'Sunset Boulevard' is niet van nu

Cultuur

Bianca Bartels

Ria Jones acteert sterk als Norma. © Manuel Harlan
recensie

Musical - Sunset Boulevard in Koninklijk Theater Carré
★★★☆☆

Het is de nachtmerrie van iedere artiest: ingehaald worden door tijd, techniek of jonge concurrenten - om vervolgens vergeten te worden en diep te vallen. Dit drama overkomt actrice Norma Desmond in de musical 'Sunset Boulevard'. Als grote ster van de stomme film raakt ze in ongenade door de komst van de geluidsfilms. Maar in haar Hollywoodvilla houdt zij eind jaren veertig de schijn hoog. Werkloos waant zij zich nog beroemd en gelooft ze in haar terugkeer op het witte doek. De butler houdt de leugen in stand en stuurt haar dagelijks fake fanmail.

Lees verder na de advertentie

In 1950 maakte Billy Wilder de gelijknamige film met Gloria Swanson als Norma. Het fascinerende thema is nog altijd actueel. Filmsterren worden nu ingehaald door eendagsvliegen en vloggers, en 'jong' is nog steeds het ideaal. Maar het zeer traag uitgesponnen verhaal van de musical is niet van nu. Dat volgt de oude film en bevat overbodig lange scènes.

In een ouderwets aandoend decor vol inventief gebruikte film­re­kwi­sie­ten acteert Ria Jones sterk als Norma

Inkorten is lastig omdat de musical uit 1993 door componist Andrew Lloyd Webber bijna compleet is doorgecomponeerd. Die symfonische muziek vol filmische en vaak dreigende klanken zit wel vernuftig in elkaar. Net als bijvoorbeeld in zijn musicals 'Cats', 'Evita' en 'The Phantom of the Opera' komen ook hier telkens melodielijnen terug. En ook hier blijven verschillende topnummers ('With one look', 'The greatest star of all') na afloop nog lang in je hoofd nazingen.

In 2008 speelde een Nederlandse editie met afwisselend Simone Kleinsma en Pia Douwes als Norma. Antonie Kamerling was Joe, de werkloze scriptschrijver die verstrikt raakt in Norma's web.

Inventieve filmrekwisieten

Nu haalt Koninklijk Theater Carré de Britse reisversie voor anderhalve week naar Amsterdam onder de noemer: Broadway aan de Amstel. In een ouderwets aandoend decor vol inventief gebruikte filmrekwisieten acteert Ria Jones sterk als Norma. Ze straalt als de actrice van weleer, wankelt fragiel, manipuleert melodramatisch en wordt indrukwekkend woest en waanzinnig. Ze zingt afwisselend bijna fluisterend en groots en meeslepend. Helaas is haar vibrato bij dat laatste vaak te extreem.

Danny Mac (Joe) neemt het publiek als acteur/verteller soepel mee het verhaal door. We zien hoe Joe zich gevangen voelt, maar ook hoe hij met Norma te doen heeft en van haar gaat houden.

Wie de lange zit voor lief neemt, kan ook genieten van veel fijne liedteksten (Black & Hampton) met zinnen van de stomme-film-actrice als: 'Watch me when I frown, you can't write that down'.

Lees hier meer theaterrecensies


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

In een ouderwets aandoend decor vol inventief gebruikte film­re­kwi­sie­ten acteert Ria Jones sterk als Norma