Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het Holland Festival neemt zijn eigen thema erg serieus

Cultuur

Peter van der Lint

Portret van Ruth Mackenzie, de artistiek directeur van het Holland Festival die al na vier festivals vertrekt voor een baan in Parijs. © ANP
klassiek & zo

Het Holland Festival heeft het programma van zijn 71ste editie gepresenteerd. Het is het laatste festival van artistiek directeur Ruth Mackenzie, die al na vier festivals vertrekt voor een baan in Parijs. 

Zakelijk directeur Annet Lekkerkerker neemt vanaf het volgende festival ook de artistieke leiding voor haar rekening. Daarin zal ze in ieder geval voor het festival van 2019 worden bijgestaan door twee associate artists die zich aan het festival committeren: de Zuid-Afrikaanse beeldend kunstenaar, filmer en theatermaker William Kentridge en de Congolese choreograaf Faustin Linyekula.

Lees verder na de advertentie

Internationaal wil het Holland Festival zijn, en dat lukt met deze twee namen behoorlijk goed. Ook gezien de voorstellingen uit alle windrichtingen op het komende festival. Daarom had Mackenzie haar speech best in het Engels kunnen houden. Het valt op zich te prijzen dat ze ons toesprak in het Nederlands, voorlezend vanaf papier. Maar Nederlandse woorden blijken soms toch schrikbarend moeilijk uit te spreken. 

Sowieso was de mengelmoes aan talen een struikelblok. De Frans-Vietnamese theatermaakster Caroline Guiela Nguyen werd over haar voorstelling 'Saigon' ondervraagd in het Engels. Haar antwoorden kwamen in het Frans, die dan weer in het Nederlands werden vertaald. Internationaal.

Overigens vroeg ik me wel af of 'Saigon' - een hit vorige zomer op het theaterfestival in Avignon - hier in Nederland wel aan zal slaan. De thematiek over de pijnlijke relatie tussen Vietnam en de voormalige Franse kolonisator staat misschien wel erg ver van ons af. Een hit in Avignon is beslist geen garantie voor een hit hier.

De grenzen van toelaatbaar gedrag werden opgezocht toen enkele zangers/acteurs zich poedelnaakt uitkleedden

Verdorven geest

Die twijfel overviel me ook bij de presentatie van de muziektheatervoorstelling 'Gesualdo' door het Nederlands Kamerkoor en De Warme Winkel. Daarin wordt onderzocht hoe iemand die zulke hemelse muziek kon componeren als Gesualdo, tegelijkertijd een verdorven geest had. Interessante thematiek, maar ook wel wat afgekloven. Het toneelstuk 'Mozart en Salieri' ging daar jaren geleden ook al over. Hoe kon het dat een genie als Mozart net zo makkelijk schreef over poep en pies, en er zijn wel meer voorbeelden te verzinnen waarin het verhevene bij iemand moeiteloos afgewisseld wordt door het verdorvene.

De korte presentatie maakte wel duidelijk dat het festival zijn eigen thema - Grenzen en scheidslijnen - serieus neemt. De grenzen van toelaatbaar gedrag werden opgezocht toen enkele zangers/acteurs zich poedelnaakt uitkleedden, zich in een vleselijke formatie opstelden, waarna een andere acteur hen keihard op de blote billen sloeg. En terwijl die billen rood schrijnden werd er in nog schrijnender dissonanten 'O dolor' gezongen. Ik weet het niet.

Veelbelovend is wel het feit dat George Benjamin de festivalcomponist is. Zijn nieuwe opera 'Lessons in Love and Violence', die in mei in Londen in première gaat, zal op het festival te zien zijn. En zijn eerdere top-opera 'Written on Skin' wordt met het Mahler Chamber Orchestra semi-concertant uitgevoerd. Kijk, daar gaat het festivalhart nou sneller van kloppen. En of Benjamin in zijn vrije tijd hulpeloze katjes knijpt, dat hoef ik echt niet te weten.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees al zijn artikelen hier.

Flyer van het Holland Festival. © Holland Festival


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

De grenzen van toelaatbaar gedrag werden opgezocht toen enkele zangers/acteurs zich poedelnaakt uitkleedden