Mr. Link, het monster in ‘Missing Link’ dat liever Susan genoemd wordt. © TRBEELD
Filmrecensie

Missing Link
Regie: Chris Butler
Met de stemmen van Hugh Jackman, Zach Galifianakis, Zoe Saldana, Emma Thompson
★★★★☆

Op een dag krijgt de Britse ontdekkingsreiziger Lionel Frost een brief over een primitief wezen dat zich in het noordwesten van de Verenigde Staten zou bevinden. Dit is dé kans voor Frost, een energieke man met rode neus en driedelig tweedkostuum. Als hij het monster vindt en kan aantonen dat het de missende evolutionaire schakel vormt tussen aap en mens, dan zal hij eindelijk worden bejubeld door het elitaire clubje zure oude knarren waar hij zo graag bij wil horen. En dus: eeuwige roem!

De film heeft meer te bieden dan fa­mi­lie­ver­maak. Machts­ver­hou­din­gen, sociale structuren en relaties tussen vrouw en man: tussen de regels door worden ze speels en soepeltjes bevraagd

‘Missing Link’ is de goedgemutste nieuwe film uit de Amerikaanse stop-motion animatiestudio Laika, die eerder film als ‘Paranorman’ en ‘Kubo’ produceerde. Origineel vertelde avonturenfilms met goede energie en leuke personages. Dat geldt ook voor ‘Missing Link’ dat een heerlijk eenvoudig verhaal vertelt en toch, via slimme personages, veel te zeggen heeft.

Geschiedenisboeken

Al snel heeft Frost, sir Frost welteverstaan, het monster gevonden: een verlegen, bruinvachtige en ­opmerkelijk belezen holbewoner. Mooi: inpakken en meenemen naar een Londens museum. Maar nee. Het wezen dat de naam Mr. Link krijgt, maar zelf liever Susan zou worden genoemd, heeft een verzoek: kan Frost hem niet naar zijn soortgenoten in de Himalaya brengen? Hij is zo eenzaam. En zo begint een soort negentiende-eeuws Indiana Jones- avontuur met exotische landschappen en veelvuldig getuur op landkaarten, spannende actie en bovenal ­lichtvoetigheid. Plus een hardvochtige premiejager en een Nepalese loensende kip.

Frost en zijn nieuwe genderbending reismaatje krijgen ook nog ­gezelschap van een oude vlam van de ontdekkingsreiziger, de kordate latina Adelina. Zo kom je als macho nooit roemvol in de geschiedenisboeken. Toch zal de reis van Frost een grootser mens maken.

Dat is evolutie

Werkt de film al heel goed op het primaire niveau van vrolijk ­familievermaak, ‘Missing Link’ heeft voor de wakkere kijker meer te bieden. “Elektriciteit, sufragettes, evolutionisten...”, verzucht de voorzitter van de herenclub, ­gefrustreerd over een veranderende wereld. Hij zal er alles aan doen om Frosts missie te saboteren. Toch is deze lord (stem van Stephen Fry) minder een persoonlijke vijand dan een symbool van stoffig conservatisme waarvan onze held meer en meer afstand zal doen. Machtsverhoudingen, sociale structuren en relaties tussen vrouw en man: tussen de regels door worden ze speels en soepeltjes bevraagd door het ondernemende drietal dat zelfs in het utopische Shangri-La op bekrompenheid stuit.

Alle lof voor scenarist-regisseur Chris Butler die met pientere dialogen, memorabele poppetjes en uitstekende stemacteurs een kleurrijk universum creëert, waarin machtige mannen die denken dat ze de wereld naar hun hand kunnen zetten, rechts worden ingehaald door anderen die met de wereld meebewegen. Dat is evolutie, toch?

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.