Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het Financieele Dagblad behaalt de hoogste oplage ooit, dit is het geheim van het succes

Cultuur

Jenda Terpstra

Hoofdredacteur Jan Bonjer bekijkt een exemplaar van het Financieele Dagblad. © ANP

Het FD groeide de afgelopen jaren naar 85.000 betalende abonnees. Wat is het geheim van dit succes?

Het was een 'historische mijlpaal', volgens de uitgever, toen de betaalde oplage van Het Financieele Dagblad vorige maand de grens van 85.000 abonnees passeerde. De oplage van de papieren krant is de laatste jaren vrijwel stabiel gebleven. Die schommelde tussen de 45.000 en 46.000 exemplaren. Maar het aantal lezers dat een digitaal abonnement op het FD nam, steeg in een paar jaar tijd naar 41.000.

Lees verder na de advertentie

Het was voor het eerst sinds de oprichting van een voorloper van het FD in 1796 dat de krant zoveel betalende lezers aan zich wist te binden, zegt Mildred Hutten, marketing directeur van de FD Mediagroep. De krant maakt zich nu op de honderdduizend lezers te behalen, stelt ze. De krant profiteerde de laatste jaren onder meer van het gunstige economisch tij en de stijgende koersen op de beurs.

Ik was te pessimistisch, de krant is niet ten dode opgeschreven

Jeroen Smit

Zalmroze

Het FD was een van de eerste kranten in Nederland die zich onderdompelden in de digitale transformatie, zegt Jeroen Smit, onderzoeksjournalist en oud-hoogleraar journalistiek aan de Universiteit van Groningen. Tegelijkertijd bleef het FD investeren in de zo herkenbare zalmroze gedrukte krant. Die combinatie van papier en online blijkt te werken, zegt Smit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

© rv

Hij voorspelde jaren geleden dat de papieren krant over vijf of tien jaar niet meer zou bestaan. Daar komt hij nu gedeeltelijk op terug. "Ik was te pessimistisch, de krant is niet ten dode opgeschreven." Al gelooft Smit nog steeds dat de papieren krant binnenkort alleen op zaterdag op papier verschijnt. Maar dat het aantal digitale abonnees van het FD groeit, bewijst volgens hem dat de krant niet onderuit hoeft te gaan door technologische ontwikkeling.

Wereldwijd worstelen kranten volgens Smit met de vraag hoe ze genoeg geld kunnen verdienen met online nieuws, en hoe de balans met nieuws in de papieren krant moet liggen. In het Verenigd Koninkrijk timmert The Guardian aan de weg. De krant onderscheidt zich door onderzoeksjournalistiek en digitale multi-mediaproducties. De website heeft nog geen 'betaalmuur' of paywall ingevoerd, een scherm waardoor alleen abonnees toegang krijgen tot de verhalen en anderen voor het lezen van verhalen moeten betalen. Het betekent dat The Guardian voor zijn voortbestaan deels afhankelijk is van giften.

In de Verenigde Staten heeft The New York Times sinds 2011 een betaalmuur ingesteld. Lezers zonder abonnement kunnen maximaal vijf artikelen gratis lezen. Daarna betalen ze voor het nieuws. Ook bij The New York Times gaat de groei van het aantal digitale abonnees hard. Inmiddels heeft de krant zo'n 2,3 miljoen betalende online-abonnees.

Redacties maken een keuze in het nieuws, brengen er orde in en maken het behapbaar. Dat vinden lezers prettig

Jeroen Smit

Duiding

Het zijn nieuwe tijden, waarin iedereen in principe nieuws kan maken en verspreiden. Maar juist nu zoeken mensen naar duiding in de chaos, zegt Smit. Lezers houden daarom vast aan de 'oude' bekende merken die ze van huis uit kennen, denkt hij. "Redacties maken een keuze in het nieuws, brengen er orde in en maken het behapbaar. Dat vinden lezers prettig."

Lezers begrijpen nu dat ze voor kwalitatief goed nieuws moeten betalen. Kranten zijn gelukkig grotendeels gestopt met het gratis weggeven van informatie, zegt hij. "De lezer en de redacties zijn digitaal volwassen geworden."

Toen het Financieele Dagblad de betaalmuur in 2011 installeerde, was het even spannend, zegt marketing directeur Hutten. De vraag was of het geen lezers zou afschrikken.

Dat is niet gebeurd: sinds 2012 is de digitale oplage van het FD volgens haar met 60 procent gegroeid. Om nieuwe doelgroepen aan te spreken, wordt de zakenkrant binnenkort opgefrist.

Lees ook: Kleinere Guardian moet sterker worden

Een van de bekendste mediamerken zit sinds dit jaar in een nieuw jasje. Het moet helpen de krant rendabel te maken.

Deel dit artikel

Ik was te pessimistisch, de krant is niet ten dode opgeschreven

Jeroen Smit

Redacties maken een keuze in het nieuws, brengen er orde in en maken het behapbaar. Dat vinden lezers prettig

Jeroen Smit