Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Het eerste concert na de vakantie – zonder de ontslagen Daniele Gatti

Cultuur

Peter van der Lint

Manfred Honeck is geen Gatti. © EPA
Klassiek & zo

Het onderwerp is er te serieus en te ingewikkeld voor, en toch treedt er bij het luisteren naar de woest voortklaterende #MeToo-­waterval een mate van gewenning en moeheid op. 

Daar betrapte ik mezelf op toen er donderdag weer een nieuw geval van seksueel misbruik in de wereld van de klassieke muziek bekend werd. Nee, niet weer een! Wanneer houdt het op? Waarschijnlijk niet heel snel.

Lees verder na de advertentie

Die moeheid en die gewenning zijn natuurlijk zorgelijk, want de verhalen die nu opduiken zijn niet minder erg dan al die eerdere, waaraan grootheden als Harvey Weinstein en Kevin Spacey ten onder gingen. Al helpt het de zaak dan weer geenszins als de oorspronkelijke aanjagers van de hele discussie nu zelf beschuldigd worden van seksuele intimidatie, zoals actrice Asia ­Argento deze week overkwam. En opvallend is het wel dat de bakermat van deze hele discussie het preutse Amerika is, het land waar geweld geen enkel probleem lijkt te zijn, maar seks, afgedwongen of niet, een open zenuw lijkt te raken.

Bij het luisteren naar de woest klaterende #Me­Too-wa­ter­val treedt moeheid op

Het nieuwe ‘geval’ speelt zich opnieuw daar af. Bariton Samuel Schultz beschuldigde de wereldberoemde countertenor David Daniels en diens partner van verkrachting. In 2010, toen hij nog een student was, zou Schultz met beide heren na een voorstelling plus afterparty in Houston naar hun huis zijn gegaan. Goed om zulke contacten te hebben, dacht hij. Schultz zou van Daniels een gedrogeerd drankje gekregen hebben. Toen hij de volgende ochtend wakker werd, lag hij naakt op bed, bloedend uit zijn rectum. Vooral dat laatste detail zal de verontwaardigingsthermometer in dat zo hypocriet-preutse Amerika hebben doen pieken.

In dat andere klassieke #MeToo-verhaal rondom Daniele Gatti, dat overigens ook in Amerika begon, ontbreken vooralsnog dat soort details. Niemand, behalve Gatti zelf en de vrouwen die hij zou hebben lastig gevallen, weet om welke reden precies het orkest zijn chef-dirigent stante pede ontsloeg. Het drama bereikte donderdagavond zijn volgende stadium. Het Concertgebouworkest speelde zijn eerste concert na de vakantie, de stressvolle vakantie waarin Gatti door het orkest ontslagen werd. Dit concert zou gedirigeerd worden door Gatti, maar nu stond daar zijn vervanger, de Oostenrijker Manfred Honeck.

Bloedend hart

De vraag was vooral of het orkest, bij monde van zijn directeur Jan Raes, met een verklaring zou komen voor zijn publiek. Men heeft dan wel gecommuniceerd via een ultrakort persbericht begin augustus, maar aan de ‘afnemers’ van de concerten persoonlijk was nog niets uitgelegd. Die uitleg kwam er ook donderdagavond niet echt. Raes sprak het publiek wel toe en vertelde kort over de ‘moeilijke beslissing’ die het orkest had moeten nemen. Hij dankte het publiek dat het desondanks toch was gekomen en hij dankte vooral dirigent Honeck die op korte termijn het programma had overgenomen. Waarop Honeck de trap afdaalde en begon aan het programma dat zo helemaal op Gatti was toegesneden.

We luisterden met bloedend hart, want hoe goed Honeck ook is, hij is geen Gatti. De stukken van Webern en Berg (met de prachtige sopraan Anett Fritsch) klonken veelbelovend, fijnzinnig, mysterieus. Maar het misterioso in de Derde symfonie van Bruckner was ver te zoeken. Grote gebaren, blokken klank, lompe afwerking. We gaan Gatti nog verschrikkelijk missen.

In de rubriek 'Klassiek & Zo' schrijft Peter van der Lint iedere week over de wereld van de klassieke muziek. Al zijn artikelen vindt u hier terug.

Lees ook:

Ontslagen dirigent Gatti dacht dat het bij de toenaderingen wederzijds was

Daniele Gatti is 'extreem verbaasd'dat het Koninklijk Concertgebouworkest hem heeft ontslagen als chef-dirigent. In een verklaring ontkent hij alle beschuldigingen van seksueel wangedrag.

Hoe vind je zo snel een nieuwe maestro?

Met het ontslag op staande voet van chef-dirigent Daniele Gatti plaatste het Concertgebouworkest zich voor een gigantisch probleem.Welke maestro's nemen de kleine vijftig concerten die het komende seizoen met Gatti gepland stonden over?

Deel dit artikel

Bij het luisteren naar de woest klaterende #Me­Too-wa­ter­val treedt moeheid op