Zangeres Miley Cyrus acteert verrassend goed in de aflevering ‘Rachel, Jack and Ashley Too‘ . Beeld Netflix

De Serie Black Mirror

Het donkere, choquerende Black Mirror is oppervlakkig geworden

‘Black Mirror’, de absurde serie over technologie, deed de kijkers in voorbije jaren huiveren. Het vijfde seizoen kun je echter gedachteloos bingen.

Grotesk en verbluffend. Zo wás de Britse serie ‘Black Mirror’ ooit. In de voorbije vier seizoenen stelden makers Charlie Brooker en Annabel Jones onze fascinatie met technologische snufjes aan de kaak. De obsessie met gadgets liep in bijna elke aflevering slecht af. In ‘The Entire History of You’ sneed Liam zijn slaap open om een implantaat te verwijderen. Matt van ‘White Christmas’ werd geblokkeerd door zijn vrouw omdat hij mensen uit een online groep vrouwen hielp versieren. Zo waarschuwde Black Mirror voor technologieverslaving. De absurde aanpak prikkelde en dwong standpunten te nemen.

In het vijfde seizoen is dat niet het geval. De spanning ontbreekt, veel nadenken hoeft niet. Het wordt gewoon lekker netflixen. Ondertussen weet je min of meer wat er te verwachten valt: een (soms wat te trage) aanloop voor je een gek element in het gezicht krijgt gesmeten. Zeker in de eerste aflevering ‘Striking Vipers’, over de toekomst van virtualreality-games, die vrij onschuldig begint. Pas als het hoofdpersonage een rond bolletje aan zijn slaap plakt komt het technologische drama op gang. Twee vrienden, Danny en Karl, kruipen letterlijk in de huid van hun favoriete vechters en proberen allerlei kicks en vechtpirouetten uit. En niet alleen dat.

Waarschuwing: hieronder staan enkele spoilers!

Vermoeiende achtbaanrit

In de tweede episode is er sowieso weinig actie. Je hoort vooral de jammerende Uber-achtige chauffeur Chris die zodanig op de zenuwen werkt dat je na twintig minuten niet meer weet waar de link met technologie blijft. Zijn verslaving aan de op Facebook lijkende app resulteert in een auto-ongeluk. Is de boodschap dat we niet voortdurend naar onze telefoons moeten staren? Teleurstellend. De laatste aflevering ‘Rachel, Jack and Ashley Too’ klinkt niet veelbelovend maar begint wel zo. Waarschijnlijk omdat zangeres Miley Cyrus verrassend goed acteert. Het sprookje over een jonge popster met haar tante als geldzuchtige schurk en de doodverlegen blonde fan als de redder begint op een gegeven moment te flippen. Net als de pop Ashley Too, de robotversie van de zangeres. De slechterik krijgt uiteindelijk wat ze verdient – dat wordt ook met koeieletters aangekondigd in de titel van het laatste hoofdstuk. Zucht. Meer kan je niet uitbrengen na die vermoeiende achtbaanrit van 67 minuten.

Waar is de climax en de boete, dringt de vraag zich op. De absurde straf die de personages meestal ondergaan blijft uit. Danny mag van zijn vrouw gewoon verder gamen, wel alleen op zijn verjaardag. Voor Chris loopt het minder goed af, maar zijn bittere einde zorgt niet voor een zuiveringseffect. Het doet eerder je schouders ophalen van onverschilligheid. In ‘Rachel, Jack and Ashley Too’ word je beloond met een happy end. Omdat je het volhield.

Handenwrijvend voor de tv zitten omdat de nieuwe Black Mirror er eindelijk is, doe je helaas niet. De donkere serie die choqueerde en soms zelfs deed walgen, maar de kijkers wel aan het denken zette, is in het vijfde seizoen helaas oppervlakkig geworden.

In ‘De Serie’ wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden