Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Gouden Palm gaat naar Zuid-Koreaanse satire Parasite

Cultuur

Belinda van de Graaf

Scene uit ‘Parasite’, winnaar van de Gouden Palm 2019 © rv

Voor het eerst won een Zuid-Koreaan de belangrijkste prijs op het filmfestival van Cannes. Beroemde Amerikanen gingen met lege handen naar huis.

Het is een fantastische vertelling: een arm Zuid-Koreaans gezin infiltreert geleidelijk in een steenrijke familie en neemt het huishouden zelfs over. Het gezin dat tot voor kort nog pizzadozen vouwde om rond te komen, acteert er lustig op los om een kapitale villa binnen te dringen. Vader wordt de chauffeur van het gezin, moeder de huishoudster en hun twee kinderen poseren als leraren.

Lees verder na de advertentie

In de loop van de festivalweek groeide de film waarin dit gebeurt uit tot de favoriet, en inderdaad, ‘Parasite’ werd de winnaar van het 72ste Filmfestival van Cannes. Niet alleen de pers was verrukt over de komisch-diabolische ‘home invasion’-film, blijkbaar ook de jury onder voorzitterschap van viervoudig Oscarwinnaar Alejandro González Iñárritu. 

Hij zei zaterdagavond tijdens de prijsuitreiking in Cannes dat het om een unanieme beslissing ging om Parasite te bekronen. De huldiging van regisseur Bong Joon-ho (49) met de Gouden Palm markeerde de eerste hoofdprijs voor Zuid-Korea, een van de meest filmminnende landen in Azië, met een florerende filmindustrie. 

Raakvlakken

Opvallend genoeg vertoont Parasite raakvlakken met ‘Shoplifters’, de Japanse Gouden Palm-winnaar van vorig jaar. Ook daarin draaide het om een arme familie die op originele wijze aan haar inkomen kwam. Groot verschil is dat Shoplifters heel realistisch, bijna documentair, was gemaakt. Parasite speelt juist vol overgave met het genre van de ‘home invasion’-film, een subgenre van de horrorfilm.

Regisseur Bong Joon-ho toont in Cannes zijn Gouden Palm aan het publiek. © REUTERS

Omdat genrefilms op het festival volop in de belangstelling stonden (er was horror te zien in alle soorten en maten), is de bekroning van Parasite ook meer dan gepast. De Zuid-Koreaanse regisseur is een echte genrefilmmaker die met zijn visueel verbluffende en droogkomisch getoonzette misdaadfilms wereldwijd aanzien verwierf. Het waargebeurde ‘Memories of Murder’ was een knotsgekke politiefilm waarin een incompetent politiekorps jacht maakte op een seriemoordenaar. Met ‘The Host’ maakte hij een science-fiction-hit over een monster dat in de Han-rivier huist en af en toe tevoorschijn komt om iemand te gijzelen. Wat Bong zo bijzonder maakt, is dat zijn films ondanks alle gekte heel humaan zijn. De inspiratiebron voor Parasite is het steeds grotere verschil tussen arm en rijk in Zuid-Korea, zei hij in Cannes.

Spoken

Het festival kende dit jaar wel meer primeurs. Van de vier films in de competitie die waren gemaakt door vrouwelijke regisseurs vielen er drie in de prijzen. Waarschijnlijk een record. De debuterende Frans-Senegalese Mati Diop die op het festival was onthaald als de eerste zwarte regisseuse in competitie, ontving de Grote Juryprijs, de belangrijkste prijs na de Gouden Palm. Met ‘Atlantique’ keert de in Parijs geboren Diop terug naar haar wortels, door op locatie in Dakar (Senegal) een vluchtelingenverhaal te vertellen door de ogen van de jonge vrouwen die achterblijven. In de film duiken geestverschijningen op, geheel in stijl met de vele spookfilms dit jaar in Cannes.

De Franse regisseuse Céline Sciamma, die zich afgelopen week ook ontpopte als een van de lievelingen van het festival, ontving de prijs voor het beste scenario voor ‘Portrait de la jeune fille en feu’. Het is een prachtig lesbisch liefdesverhaal, gesitueerd in de achttiende eeuw, over een vrouwelijke schilder en haar model die een  onmogelijke liefde beleven. Sciamma maakt zich in Frankrijk sterk voor een goede gender-balans in de filmwereld en geeft zelf het goede voorbeeld. Haar film werd voor meer dan de helft door vrouwen gemaakt.

Grote afwezigen op het podium waren de Amerikanen. ‘A Hidden Life’, de zeer bijzondere oorlogsfilm van Terrence Malick, viel buiten de prijzen. En hoewel Quentin Tarantino wel met zijn nieuwbakken echtgenote in de zaal zat, werd hem voor ‘Once Upon a Time... in Hollywood’ zaterdag zelfs geen troostprijs gegund. Wel was hij een dag eerder al in de prijzen gevallen toen zijn film de Palm Dog won voor het beste hondenoptreden. De honneurs gingen naar pitbull Brandy. 

Palmares

* Gouden Palm: ‘Parasite’ van Bong Joon-ho (Zuid-Korea)
* Grote Juryprijs: ‘Atlantique’ van Mati Diop (Frankrijk)
* Beste Regie: Jean-Pierre en Luc Dardenne voor ‘Le Jeune Ahmed’ (België)
* Beste Scenario: Céline Sciamma voor ‘Portrait de la jeune fille en feu’ (Frankrijk)
* Juryprijs, ex aequo: ‘Les Misérables’ van Ladj Ly (Frankrijk) en ‘Bacurau’ van Kleber Mendonça Filho en Juliano Dornelles (Brazilië)
* Speciale Vermelding: Elia Suleiman voor ‘It Must Be Heaven’ (Palestina)
* Beste Actrice: Emily Beecham voor ‘Little Joe’ van Jessica Hausner (Oostenrijk)
* Beste Acteur: Antonio Banderas voor ‘Dolor y Gloria’ van Pedro Almodóvar (Spanje)

Lees ook:

Cannes neemt dapper stelling tegen het kwaad

In meerdere films die op het festival van Cannes te zien waren, wordt de roerige tijd waarin we leven weerspiegeld. De jury heeft er een lastige klus aan.

Roadmovie als enige Nederlandse film op ’s werelds grootste filmfestival

De Nederlands-Bosnische regisseuse Ena Sendijarevic maakt deze week een geweldige dubbelslag. Haar speelfilmdebuut ‘Take Me Somewhere Nice’ wordt vertoond op het Filmfestival van Cannes. “Het is echt een eer om met mijn eerste film in Cannes te zijn”, zegt Sendijarevic (31) glunderend. 

Deel dit artikel