Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Geraffineerd spel van Yuja Wang is als een zalfje voor de oren

Home

Christo Lelie

De Chinese pianiste Yuja Wang © Norbert Kniat
Recensie

Klassiek

Lees verder na de advertentie

Het toegiftencircus van de Chinese pianiste Yuja Wang zorgde zondag in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam voor een rommelige afsluiting van een prachtig recital. Het officiële programma was kort geweest, maar zij maakte dit tekort aan officiële speelminuten net als vorig jaar goed met een forse reeks toegiften.

Dit zangerig en uiterst geraffineerd bewerkte stuk was een zalfje voor de oren

En daarin ging het bijna fout: na de vierde encore, Chopins fabuleus gespeelde eerste Ballade, begon het publiek achter het podium de zaal via de solistentrap al drommend te verlaten, zodat de pianiste er niet meer langs kon! Haar groen-glitterende jurkje was nog even bij de klapdeuren zichtbaar tussen de naar buiten stuwende menigte. Ze kon er niet meer langs en ze verdween onder boegeroep van het publiek dat wél wilde blijven om van haar spel te genieten.

Toen de trap eindelijk leeg was, kwam Yuja alsnog naar beneden om afscheid van haar fans te nemen met Rachmaninovs 'Vocalise'. Dit zangerig en uiterst geraffineerd bewerkte stuk was een zalfje voor de oren, die nog natuitten van de eerdere virtuoze toegiften, zoals de sensationeel, en hamerend gespeelde 'Toccata' van Prokofjev en de onnavolgbaar knappe uitvoering van de 'Carmen-fantasie' van Horowitz/Bizet, een van Wangs paradepaardjes.

Stijlvol

In het officiële programma waren op het laatste moment de 'Klavierstücke' van Schubert geschrapt en was Wang met haar vertolkingen van Brahms' 'Händel-variaties' en de 24 Préludes van Chopin al iets voor tien uur klaar.

Heel sfeer- en stijlvol waren die Préludes. Hierin liet Wang horen inzicht te hebben in Chopins persoonlijke esthetiek, die niet gericht was op het epateren van een groot publiek in grote zalen, maar op het raken van de harten van zijn vrienden in de Parijse salons.

Yuja Wang bereikte dit door qua dynamiek veelal ingehouden te spelen. Ze gaf op sublieme wijze elke prélude een eigen karakter, van koket tot melancholisch, van vlinderachtig tot hevig gepassioneerd. Ondanks de soms sterke contrasten wist zij een boeiende verhaallijn in deze reeks van 24 miniaturen te leggen.

Opvallend was overigens dat het spel van deze klavier-amazone in Chopin meer technische rafels vertoonde, dan in haar eerdere twee Amsterdamse recitals.

In Brahms' Händel-variaties realiseerde ze een zeer heldere en kernachtige toon. Met haar nu wel volkomen trefzekere techniek stond zij ver boven Brahms' weerbarstige materie, terwijl zij met veel klanknuances de rustige variaties liet opbloeien tussen de motoriek van de overige.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie
Dit zangerig en uiterst geraffineerd bewerkte stuk was een zalfje voor de oren