Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Festival Cadance zet publiek op scherp

Home

Sander Hiskemuller

© robert benschop rv
Recensie

Het festival moderne dans Cadance laat zien dat de nieuwe generatie dans- en theatermakers bezig is om de communicatie met het publiek op scherp te zetten. Dat moet ook wel in een tijd waarin de hele wereld via YouTube tot op je zitbank kruipt. Theater zal moeten voorzien in krachtige belevenissen.

Steeds als je denkt dat de over de top performances van Florentina Holzinger niet gekker kunnen, worden ze naar een pakkende eindstreep getrokken. In ‘Attitude No 1 ft. Balanxinebaby’ legt Holzinger middels het lichaam van ex-ballerina Lenneke Vos het ballet als kunstdiscipline langs het fileermes. Onverbiddelijk is dat balletvak, waar Vos wegens een blessure afscheid van moest nemen en zich liet omscholen tot tandarts (maar in deze solo dus toch uitstekend op spitzen staat). Er komt letterlijk stoom vanaf haar balletbarre, die gaandeweg transformeert in een tandartsstoel annex martelwerktuig. Een knotsgekke vergelijking die nog hout snijdt ook.

Lees verder na de advertentie
Er komt letterlijk stoom vanaf haar balletbarre, die gaandeweg transformeert in een tandartsstoel annex martelwerktuig

Bij choreograaf Arno Schuitemaker versmelten danserslijven, pulserende muziek en een uitgekiende belichting, waarin sommige dingen - heel spannend - juist ónbelicht blijven, in een hallucinerende totaalervaring. In zijn ‘Together till the end’ gebruiken twee dansers slechts één golvende beweging van het bovenlijf, als een soort band van Möbius, die zich langs allerlei kleine variaties laat zien als één brok zintuigelijke energie. Zo helder als glas.

Iééééw pu­blieks­par­ti­ci­pa­tie! Daar houden wij nuchtere Nederlanders niet van

Iééééw publieksparticipatie! Daar houden wij nuchtere Nederlanders niet van. Maar aan het einde van ‘Soul #1 Audience’ van Meyer-Chaffaud staat zelfs ondergetekende op het speelvlak te dansen. Op een heel speelse manier, met behulp van geïnstrueerde aanjagers in het publiek, wordt de denkbeeldige glazen wand tussen performers en toeschouwers in stukken geslagen. Dit wordt slim opgebouwd langs citaten van Voltaire over ziel en identiteit, toeschouwer zijn of degene die handelt. De sociale kritiek is niet altijd even gelukkig geplaatst, maar dat dans kan leiden tot zulk prettig soort anarchisme is verfrissend.

Met zulke makers zit de toekomst van dans en theater wel goed.

Holzinger, Schuitemaker, Meyer-Chaffaud - Festival Cadance****

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie
Er komt letterlijk stoom vanaf haar balletbarre, die gaandeweg transformeert in een tandartsstoel annex martelwerktuig

Iééééw pu­blieks­par­ti­ci­pa­tie! Daar houden wij nuchtere Nederlanders niet van