Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Feest met Benjamin Herman en zijn niets-aan-de-hand-muziek

Cultuur

Mischa Andriessen

Benjamin Herman © Wikimedia Commons
Recensie

JAZZ
Benjamin Herman's Birthday Bash
13 mei 2018, Bimhuis Amsterdam
★★★☆☆

De totale onbezorgdheid verbeeld in jazz en een auto: de prachtige film 'Il Sorpasso' bracht beide begin jaren zestig al eens op een onvergetelijke manier bij elkaar. De hoofdpersonen lijken lang tijd voor eeuwig jong en vrij te blijven. Ze hebben niets nodig dan de snelheid waarmee ze zich voortbewegen en een saxofoon die hen ophitst. 

Lees verder na de advertentie

Misschien kent saxofonist Benjamin Herman deze film. In elk geval roept zijn nieuwste album 'Project S' een vergelijkbare sfeer op. Tijdens zijn verjaardagsfeest annex albumpresentatie afgelopen zondag sprak Herman zelf treffend over niets-aan-de-hand-muziek. Die trouwens gewijd is aan de blitse Citroën SM, een auto waarin eenieder die erin stapt, naar verluidt, wordt opgetild. 

Expres zoekt Herman de grens op, waar wordt dat onbekommerde kitsch?

Veelzijdig

De net vijftig geworden Herman onderstreept dit jaar met meerdere plaatuitgaven andermaal zijn veelzijdigheid. De ruigere Herman komt in het najaar aan bod in 'Bughouse', maar eerst richt hij de schijnwerpers op zijn liefde voor wat zowel stijlvol als comfortabel is. Dat uit zich in filmische muziek die opzettelijk weinig spanning heeft, maar een prima vehikel is voor Hermans sierlijke saxofoonspel. Muziek als een zomerbries, even vluchtig als aangenaam. Muziek ook die nostalgische gevoelens wekt. De Citroën SM was zowel elegant als snel, Johan Cruyff reed er een. Toen was Herman zelf nog maar een kind. Deze muziek voert terug naar zijn jeugd, naar een idyllische voorstelling van de vroege jaren zeventig. 

Tal van heimelijke geneugten krijgen daarbij een kans; schmierende strijkers en keyboardpartijen die uit een discostamper weggelopen zijn. Expres zoekt Herman de grens op, waar wordt dat onbekommerde kitsch? Is dat bij de plaat een vraag waarop je blijft kauwen, live speelde het zondag nauwelijks een rol. 

In een uitverkocht Bimhuis was het feest, compleet met taart en tweelingbroer Jonathan als special guest. Voor wie in die uitgelaten sfeer toch op de muziek bleef letten, waren er indrukwekkende solo's van vooral de jongelingen in Hermans elfkoppige band. Met name baritonsaxofonist Guiseppe Doronzo en violist Yannick Hiwat brachten bruikbaar vuur. Los daarvan, het terugbrengen van vervlogen tijden bleek de belangrijkste kracht. Juist dat deze muziek de wereld noch de muziek verandert, was voor even een opbeurende gedachte.

Lees hier meer muziekrecensies.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Expres zoekt Herman de grens op, waar wordt dat onbekommerde kitsch?