Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een weekendje comedy's kijken

Cultuur

Nienke Ledegang

Engelse humor, platte humor, verfijnde humor: talrijke comedyseries bereiken de gemiddelde televisiekijker. De verschillende omroepen laten zich, in die paar dagen dat het gros van de Nederlandse bevolking vrij is, niet onbetuigd, zo blijkt uit een inventarisatie van de televisiegids. Een weekendje comedy's kijken.

Zaterdag aan het begin van de avond meldt zich als eerste de NCRV met The Nanny. Daarin speelt Fran Drescher het kindermeisje Fran Fine, dat vooral indruk maakt vanwege een afschuwelijk stemgeluid. Altijd nadrukkelijk aanwezig, probeert zij de leden van het Sheffieldgezin dichter bij elkaar te brengen. Drescher, die voor haar zelfgeschreven show in Nederland een Zilveren Televiziertulp kreeg, wist in het verleden al tal van wereldsterren te strikken voor een gastrol, onder wie Bette Midler, Elisabeth Taylor, Monica Seles, Pamela Anderson en Dan Akroyd. De zelfspot waaraan the nanny zichzelf onderwerpt, slaat aan in Europa. Over het jaar 1999, waarin de NCRV 166 afleveringen uitzond, kreeg 'The Nanny' een waardering van 7.4. Gemiddeld keken 410000 mensen.

Vervolgens is het overschakelen naar Nederland 3, waar de Vara haar opwachting maakt met Oppassen, al jaren een tv-hit. 'Oppassen' draait om het abnormale huishouden van een gewoon Nederlands gezin. Na de dood van Coen Flink, die een van de twee opa's speelde, deed een aantal nieuwe karakters zijn intrede. Het lijkt geen afbreuk te doen aan de populariteit van de comedy: 'Oppassen' trekt op de zaterdagavond 1350000 kijkers. Van de mensen die op dat moment voor de televisie zitten, kijkt 26 procent naar 'Oppassen'. De serie komt uit de stal van scenarioschrijver Chiem van Houweninge, die eerder het onvergetelijke 'Zeg 'ns Aaa' schreef. Uiterst brave en politiek correcete televisie, maar wie weet: misschien is dat juist wel het geheim van de kok.

De commerciëlen houden zich op de zaterdagavond angstvallig stil. We blijven dus bij de publieke omroepen. De Tros brengt het zeer Engelse Schone Schijn ('Keeping up Appearances'). De Britten hebben een indrukwekkende staat van dienst als het gaat om comedyseries, denk aan 'Monty Python', 'Fawlty Towers' en 'Mr. Bean'. In 'Schone Schijn' staat de buitengewoon tuttige Hyacinth Bucket centraal. Aanzien verwerven is haar voornaamste bezigheid. Om die reden spreekt ze haar eigen naam uit als bouquet. Daar oogst ze overigens wel succes mee: met een, al jaren stabiele, waardering van 7.4 bevestigt 'Schone Schijn' het bestaansrecht.

Op zondag is het dan de beurt aan de commerciëlen. Net 5 zendt Will & Grace uit. De kijkcijfers van deze Amerikaanse aankoopserie blijven wat achter bij die van collega-series. Maar misschien wordt 'Will & Grace' nog wel een hit, de serie draait immers nog geen jaar in Nederland. Het uitgangspunt van de comedy is zeker niet onaardig. Kamergenoten Will en Grace balanceren op het randje van romantiek en vriendschap. Ze passen eigenlijk perfect bij elkaar, maar Will is homo, dus van een liefdesrelatie zal nooit sprake zijn. Over de intieme relatie tussen man en vrouw, waarbij seks geen rol speelt.

In menig studentenhuis gaat vervolgens tegen negenen de tv op Veronica. Dan is het namelijk tijd voor Friends! Zes vrienden in een New Yorks appartement: het blijkt al een aantal jaar een gouden formule. Op de zondagavond stemt 13,9 procent van de televisiekijkers af op Veronica. Niet slecht voor een programma op primetime.

Van een heel andere orde is Toen was Geluk heel gewoon. De serie strijdt met 'Oppassen' al jaren om de hoogste kijkcijfers. 'Toen was Geluk heel gewoon' begon in het Rotterdam-Zuid van de jaren vijftig, inmiddels is de serie in de jaren zestig beland. Centraal staan Jaap en Siem, elkaars bovenburen en dikke maatjes. Jaaps voortdurende streven hogerop te komen, heeft tot op heden tot niets geleid. In 1999 won de serie een Academy Award en de Gouden Televizierring. Uit een interview dat Gerard Cox (Jaap) die dagen gaf: ,,De kracht van de serie is volgens mij het gevoel van nostalgie dat het bij de kijker oproept''.

Deel dit artikel