Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een spannend spel met een literaire bodem voor de pc

Cultuur

KARIN VAN MUNSTER

Review

Tot nog toe hebben wij de Nintendo en andere spelcomputers buiten de deur weten te houden. In ruil daarvoor mogen onze kinderen bijna altijd 'gewoon' computeren als ze daar zin in hebben.

Ook dan doen ze natuurlijk spelletjes, maar in ieder geval is dat dan niet van dat zenuwenslopende schieten, vliegen, meppen en racen. Vooral het verslavende karakter daarvan is zo irritant, vinden ouders die wèl gezwicht zijn. Niets is immers meer leuk in vergelijking met achter de Playstation zitten. Een boek lezen, pianospelen, theedrinken en praten, tekenen? Schei toch uit... het lijkt wel of dat alles te vermoeiend is.

Maar dan komt het moment dat je over de schouder van het kind meekijkt naar het zojuist aangeschafte verantwoorde cd-romspel voor de pc en moet toegeven dat zo'n Pippi Langkous-game inderdaad alleen de eerste keer verrassend is. En het 'speelsprookje' Hoe Roodkapje Sneeuwwitje tegenkwam heeft grappige animaties maar blijft hooguit voor vijfjarigen wat langer boeiend. Zelfs het detective-spel Cap & Co, dat prachtig getekend is en ook voor wat oudere kinderen interessant lijkt, ligt na vijf keer spelen in een doos waar het heel misschien over een jaar nog eens uitkomt. Toch kosten deze spellen (allemaal door VNU uitgegeven onder de naam Bombilla) rond de tachtig gulden.

Inmiddels zijn we al vier keer naar verschillende winkels geweest met de simpele vraag: 'Heeft u een spel voor de pc, dat net zo spannend is als een spel voor de Nintendo?' Het blijkt (nog) niet te bestaan.

FLITSEND

“Dat zit 'm niet zozeer in de software als wel in de hardware”, legt Jan Willem Huisman uit. Afgestudeerd van de opleiding 'Interaction Design aan de Hogeschool van Utrecht', is hij nog net van de generatie die als kind nog wel eens een boek ter hand nam, maar ook midden in het computertijdperk opgroeide. “Een gewone computer kan het qua snelheid nooit winnen van een spelcomputer. Dat komt omdat een Playstation of Nintendo eigenlijk maar één ding kan, en dat is razendsnel verschillende plaatjes laten zien. Daardoor wordt een spel dat je erop speelt vanzelf flitsend en vraagt het veel van je reactievermogen. Een gewone pc kan weliswaar veel méér dan zo'n spelcomputer, maar juist in het achter elkaar opbouwen van plaatjes is het apparaat minder goed.”

JONG TALENT

Het dilemma 'actievolle, maar vaak gewelddadige en platte spellen' versus 'educatief maar saai', bracht Huisman er twee jaar geleden toe om samen met twee medestudenten naar een alternatief te zoeken. Het werd Koning Winter, een spel dat onmiddellijk terechtkwam in het 'Young Talent Pavillion' op de Milia, het festival voor nieuwe media in Cannes.

Huisman: “Educatieve spelletjes zijn gebaseerd op het idee van 'click and go'. Je drukt op je muis en er gebeurt iets. Heel beperkt eigenlijk. Wij zochten naar een vorm van 'intuïtieve interactie', waarbij een kind meer moet doen met de muis dan alleen maar aanklikken. In Koning Winter gebruik je de muis bijvoorbeeld om een kerstboom op te tuigen en met een bal te spelen. Bovendien speelt een kind bij ons in zijn eigen tempo en wordt niet opgejaagd door een timer of doordat-ie 'doodgaat'. We hebben ook geprobeerd om het spel zo te maken dat het aansluit bij de denkniveaus van verschillende leeftijden.”

VERDWENEN KAT

Koning Winter was een demonstratie, maar het sloeg zo aan dat de drie studenten, inmiddels afgestudeerd en officieel samenwerkend in het bedrijf 'IJsfontein', in VNU de investeerder vonden die het mogelijk zou maken om een nieuw spel te bedenken. Het resultaat, Meesters van Macht, ligt deze week in de winkel. Hajo Wagenaar die alle tekeningen maakte, programmeur Sander Hassing èn organisator Jan Willem Huisman vinden dat een goed computerspel de diepgang van een kinderboek moet hebben en dat het wel degelijk de fantasie kan prikkelen. “De meeste computerspellen zijn zo plat als een dubbeltje”, geeft Jan Willem Huisman toe. “Daarom hebben wij gekeken of we zo'n spel een literaire bodem konden geven.”

Meesters van Macht draait om een sprookje waarin verschillende tovenaars een ring proberen te bemachtigen. Iedere tovenaar vertegenwoordigt een eigen wereld, die de speler belandt in bijvoorbeeld 'De kamer van licht', 'De kamer van warmte' of 'De kamer van zwaartekracht'. In iedere kamer kun je problemen oplossen en spelletjes spelen, maar tegelijkertijd ook verder zoeken naar de grote vraag van het hele spel: waar is de verdwenen kat gebleven?

MEISJES

Het spel is onder andere getest door kinderen uit de hoogste drie groepen van de basisschool. Daar bleek dat de nieuwe aanpak van IJsfontein, waarbij de muis niet simpel wordt gebruikt om iets aan te klikken, maar veel dynamischer, om iets op te pakken of mee te verplaatsen, ook goed aanslaat bij meisjes.

Huisman: “Jongens werken via de methode 'trial and error'. Ze klikken 10.000 keer van alles aan en ontdekken zo uiteindelijk wat de bedoeling is. Meisjes gaan eerst kijken, en komen procesmatig tot een slotsom. Met die aanpak kom je in ons spel een heel eind. Het was niet de opzet om een spel voor meisjes te maken, maar nu blijkt dat zowel jongens als meisjes ons spel graag spelen, vinden we dat wel een extra compliment.”

Deel dit artikel