Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een frisse blik op het oude sprookje Robin Hood

Cultuur

Sara van der Kooi

Heerlijk spelplezier in 'Robin Hood'. © TRBEELD
Recensie

Theater
Toneelgroep Oostpool
Robin Hood
★★★

Boos zet hij zijn petje af en trekt zijn groene maillot uit. Op het hoogtepunt van een diepe existentiële crisis geeft Robin Hood zijn idealen op. En geef hem eens ongelijk: al bijna achthonderd jaar (de eerste historische bron dateert uit 1228) strijdt hij in het bos van Sherwood tegen armoede en onderdrukking door koning Jan. Nu echter wil diezelfde koning de strijdbijl begraven en hem heerschappij geven over het bos. Ondertussen smachten de aan hem trouwe burgers van Nottingham naar de luxe van het kapitalistische koninkrijk en weten Hoods eigen hongerlijdende 'Robinisten' ook niet meer precies waar ze het allemaal voor doen. Ja idealisme is een mooi ding, maar hoe lang blijven idealen vers, hoe lang kan een strijd duren?

Lees verder na de advertentie

Regisseur Sarah Moeremans en schrijver Joachim Robbrecht wierpen bij Toneelgroep Oostpool een frisse en moderne blik op het sprookje Robin Hood. Het is de eerste voorstelling in een reeks getiteld 'What's in a fairytale?!', waarin ze bekende ('gedisneyficeerde') sprookjes en de bijbehorende moraal flink afstoffen. Met Robin Hood pakken ze direct al een lekker actueel thema bij de staart want idealisme is in tijden van sociale media, waarin protest hetzelfde is als een klik op 'like', een lastig concept.

Breinbreker

Zo klinkt 'Robin Hood' misschien als een breinbreker. Dat is het óok, maar zeker niet uitsluitend. Moeremans en Robbrecht werpen het publiek weliswaar een berg complexe gedachten over idealisme en kapitalisme voor de voeten maar dan wel op een heerlijk hilarische over-the-top manier. Het begint al met acteurs Gillis Biesheuvel (die met pruik en kniekousen een slimme en meeslepende Justice neerzet) en Louis van der Waal (hilarisch als broeder Tuck in dikmaakpak) die het publiek opwarmen. Zij zijn de PR-machine van Robin Hood, een taak die ze vol overgave vervullen. Lady Marian (Camilla Siegertz) is door alle ontberingen nogal doorgeschoten in pragmatisme. Koning Jan is een gladde showman met idioot glitterhaar, meesterlijk gespeeld door Steef de Bot. Joep van der Geest speelt de leidende titelfiguur als een oude hippie die eigenlijk alleen nog maar warm loopt voor persoonlijke vrijheden en de vrije liefde. Aandoenlijk boos en vertwijfeld stapt hij rond met zijn lange blote benen, omgeven door verkoolde brokstukken van zijn levensgrote evenbeeld, een verwijzing naar omvergeworpen Stalinbeelden en verpieterde idealen. Hoewel soms iets te lang van stof, is 'Robin Hood' toch vooral een voorstelling vol slimmigheden en heerlijk spelplezier.

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten

Deel dit artikel