Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'67 seconden' is een aangrijpend verhaal in indringende versvorm

Cultuur

Bas Maliepaard

© Trouw
recensie

De Afro-Amerikaanse Jason Reynolds presenteert spannend misdaadverhaal in dichtvorm.

De geboorte van de schrijver in de Afro-Amerikaanse Jason Reynolds (34) spreekt tot de verbeelding. Hij groeide op in een boek-loze omgeving, maar ontdekte op zijn negende via de muziek van rapper Queen Latifah zijn liefde voor taal en begon te dichten. Toch las hij pas op zijn zeventiende voor het eerst een boek uit. Inmiddels is Reynolds hard op weg een ster te worden in de Amerikaanse jongerenliteratuur.

Lees verder na de advertentie
De doden vertellen over hun verleden en bevragen de hoofdpersoon over zijn moordplan

In ‘67 seconden’ - zijn eerste boek in Nederlandse vertaling - keert hij na een paar romans terug naar zijn eerste liefde: poëzie. Het aangrijpende verhaal over Will (15), wiens broer Shawn op straat wordt doodgeschoten, ontvouwt zich in de indringende versvorm die in de Angelsaksische jeugdliteratuur al meer mooie boeken heeft opgeleverd, zoals onlangs ‘Nieuwe maan’ van Sarah Crossan.

Doffe ogen

Reynolds' korte zinnen en confronterende beelden komen binnen: vermoorde Shawn ligt ‘als een achtergelaten meubelstuk’ op straat, in het licht van de lantaarns lijkt zijn bloed op chocoladesaus, in zijn hand heeft hij een tasje van de buurtsuper: ‘Thank you, have a nice day’.

Will weet precies wat hem te doen staat: de regels van zijn wijk volgen. Niet huilen, niet ‘snitchen’ (verlinken), maar wraak nemen. Gewapend met Shawns pistool neemt hij de lift in zijn flat om de moordenaar van zijn broer om te leggen.

De rest van het boek speelt zich af in die lift, waar op elke verdieping iemand instapt - die structuur verhoogt de spanning. Het zijn mensen die ook door vuurwapengeweld zijn omgekomen. Doden dus (of zijn eigen geweten?), die in een aanzwellende wolk sigarettenrook een gesprek met hem voeren. Zijn vader, oom, een vriendinnetje en uiteindelijk Shawn, met ‘ogen dof van de dood’.

Zo legt Reynolds beklemmend de geweldscyclus bloot waarin Wills omgeving gevangen is. De doden vertellen over hun verleden - en verschaffen zo inzicht in Wills achtergrond - en bevragen hem over zijn moordplan. Niemand smeekt hem letterlijk om ervan af te zien, en dat is sterk. Ze zijn spiegels, die zijn angst, verdriet, woede en radeloosheid reflecteren. Hij moet zelf tot een besluit komen - volgt hij de regels of breekt hij ermee? - maar aan het dubbelzinnige einde van dit krachtige boek mag de lezer invullen welke keus Will maakt.

Oordeel

Beeldend, confronterend, spannend

Jason Reynolds
67 seconden
Vert. Maria Postema.
Blossom Books, 311 blz.
€ 16,99. Vanaf 14 jaar.

Recensenten van Trouw bespreken pas verschenen fictie, non-fictie, jeugdliteratuur en thrillers. Meer recensies leest u hier.

Deel dit artikel

De doden vertellen over hun verleden en bevragen de hoofdpersoon over zijn moordplan