Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dylan Haegens: Zelfs moeders komen trillend een foto van me vragen

Home

Isabel Baneke

© Werry Crone, Vleuten
interview

Het begon als een lolletje met vrienden en een oude videocamera. Inmiddels schateren talloze jongeren én hun ouders om de slapstickachtige filmpjes van YouTube-ster Dylan Haegens. Begin dit jaar haalde zijn kanaal een miljoen abonnees.

In een donkere achterkamer van zijn kantoor in Venray sleutelt Dylan Haegens aan een video. De 24-jarige kijkt niet op of om, geconcentreerd tuurt hij naar zijn beeldscherm.

Lees verder na de advertentie

Het is een hele puzzel, de fragmenten op verschillende geluidssporen moeten precies op elkaar aansluiten. Bovendien is er haast bij: zijn fans verwachten de nieuwe aflevering over een paar dagen online. Haegens is een YouTuber. Geen vlogger dus, benadrukt hij direct. “Dat is alsof je Marco Borsato een rapper noemt.” Een vlog is een soort videodagboek, legt hij uit. 

Vlogger Enzo Knol bijvoorbeeld, filmt dagelijks wat hij meemaakt om die verslagen vervolgens via YouTube met de wereld te delen. “Wat ik doe, is fictie. Ik bedenk humoristische sketches en maak daar video’s van met mijn vrienden, als een soort tv-programma, maar dan op internet. Heel anders dus.”

De twee twintigers mogen wat betreft de inhoud van hun YouTube-filmpjes misschien verschillen, net als Knol is Haegens razend populair. Zijn nieuwste filmpje, waarin de YouTuber in tien minuten allerlei manieren uitprobeert om in slaap te vallen - van het beluisteren van vals gezongen slaapliedjes tot het bekijken van een les van zijn saaie geschiedenisleraar - is sinds zondag bijna 400 duizend keer bekeken.

Zelfs ’s nachts stonden kinderen voor zijn ramen te zwaaien

Dat is nog niks vergeleken met de mijlpaal waarmee Haegens het jaar inluidde: begin januari overschreed hij de grens van een miljoen abonnees, bijna een verdubbeling van het aantal YouTubers dat zijn (gratis) kanaal een jaar eerder volgde.

De prestatie vierde Haegens afgelopen weekend, met een 24 uur durende livestream vanuit zijn kantoor. Hordes fans reisden naar Venray af om hun held en zijn vrienden te zien filmen, zelfs ’s nachts stonden kinderen voor zijn ramen te zwaaien.

Op de dag van het interview zijn de voorbereidingen voor de uitzendmarathon nog in volle gang. Haegens stuitert door het kantoor van opwindding. “Ik ben een heel normale jongen uit Limburg, die het leuk vindt om grappige filmpjes te verzinnen. En nu ineens bereik ik heel veel mensen, heb ik een eigen lijn met schoolspullen en vliegt de merchandise met mijn slagzin ‘hey mensen’ de webshop uit. Toen ik begon, droomde ik daar niet eens van.”

Op zijn twaalfde maakte Haegens zijn eerste video. Zijn grootvader, die indertijd net was overleden, had zijn kleinzoon zijn camera nagelaten. Met vrienden schreef Haegens een kort script, dat hij opnam met het ouderwetse apparaat.

“Puur voor de fun klooide ik wat af met die eerste camera. En YouTube bestond nog niet eens, moet je nagaan. Dat kwam pas op rond mijn zestiende. Laat ik wat jaren springen in de tijd naar dat moment. Met de komst van dat platform ben ik immers gekomen waar ik nu ben.”

In eerste instantie gebruikte Haegens YouTube omdat het praktisch was, gaat hij verder, zonder te stoeien met kabels en dvd-branders kon hij zijn filmpjes heel simpel op de computer aan anderen laten zien.

Tekst loopt door onder afbeelding. 

© Werry Crone, Vleuten

Hij werd beter, zowel in het bedenken van sketches, als het draaien van de scènes en het monteren. “Oefening baart kunst. Filmen werd en blijft mijn grote passie, ik was er constant mee bezig. Mijn vrienden werden gek. Wilden ze in het weekend wat leuks doen, uitgaan met chickies of wat dan ook, kwam ik weer met mijn camera aanzetten.”

Sneller groeien

Terwijl Haegens zijn vaardigheden aanscherpte, groeide YouTube uit tot een serieus medium. Steeds meer Nederlanders wisten de Amerikaanse website voor het delen van video’s te vinden. “En wat bleek? Andere YouTubers vonden mijn filmpjes geinig. Mensen begonnen me te volgen. Al was dat vergeleken met nu mondjesmaat. Toen groeide mijn kanaal met 200 man per maand als ik geluk had, tegenwoordig komen er iedere vier weken zo’n 35 duizend losse kijkers bij.”

Het is een gezinskanaal geworden. Zelfs moeders komen met trillende handjes om een foto vragen

Dylan Haegens

Zijn eerste volgers waren voornamelijk pubers, leeftijdsgenoten van Haegens. Maar op dit moment haakt die groep juist af, om de blik te verleggen naar nieuwere en stoerdere YouTube-kanalen als webshow ‘StukTV’. Nu zijn het hun jongere broertjes en zusjes die de lol van de slapstick van Haegens inzien, kinderen van rond de tien.

“Het is een gezinskanaal geworden. Zelfs moeders komen met trillende handjes om een foto vragen, ik vind het ongelofelijk.”

Niet alleen het aantal kijkers is gegroeid. In 2010 besloot Haegens een tweede kanaal te beginnen, ‘teamdylanhaegens’. “Kijkers stuurden berichten dat ze wilden weten hoe ik echt ben”, legt hij uit. “Want in mijn sketches acteer ik. Maar persoonlijke filmpjes passen niet op ‘dylanhaegens’, vond ik, dat is een kanaal voor komedie.”

Achter de schermen

Op ‘teamdylanhaegens’, met net als op zijn originele kanaal zo’n vierhonderd video’s, zet Haegens iedere dinsdag en vrijdag een extra filmpje online, waarin hij de kijkers een blik achter de schermen gunt.

Haegens beantwoordt dan vragen van bewonderaars, en neemt het samen met zijn vriendin Marit Brugman op tegen zijn twee collega’s, cameraman Teun Peters en animator Rick Vermeulen. Het team speelt bijvoorbeeld een potje moeilijke woorden spellen. Ook zijn er op teamdylanhaegens animatiefilmpjes van en over de vier vrienden te zien.

Tekst loopt door onder afbeelding. 

2017-02-14 10:55:34 ROTTERDAM - Youtube-fenomeen Dylan Haegens kijkt mee met kinderen bij de aftrap van het Generation Discover programma voor basisschoolleerlingen. Het doel van dit door Shell ondersteunde programma is jongeren enthousiasmeren voor techniek en wetenschap, omdat er een tekort is aan technisch opgeleiden. ANP MARTEN VAN DIJL © ANP

En dan produceert Haegens nog video’s voor een derde kanaal, genaamd ‘Marit tussen de mannen’. “Dat is wel echt een vlog. Marit laat bijvoorbeeld zien hoe ze haar favoriete spaghettigerecht kookt, of welke kleding ze koopt tijdens een winkelsessie. Haar kanaal is misschien meer iets voor meisjes.”

Aan de lange houten tafel in de voorste ruimte van het kantoor zitten drie jongens te tekenen op tablets en laptops. Een roze varkentje banjert over de schermen.

Kindermarkt

Jaha, lacht Haegens, het imperium wordt wederom uitgebreid. “We hebben ontdekt dat er een groot gat bestaat op de kindermarkt. Naar aanleiding van het succes van de animatieserie op het teamkanaal, hebben we het plan om een animatiekanaal te starten over een beest. Wat vind jij van dit biggetje?”

De YouTuber steggelt met een van de jongens over de details van het roze dier. “Door de naam van mijn kanaal denken mensen vaak dat ik alles alleen doe, maar dat is niet zo. Sterker nog, gemiddeld werken we met zo’n acht man aan een video. En die editors, geluidsmensen en stagiairs heb ik hard nodig, want er komt inmiddels meer bij mijn passie kijken dan enkel het maken van sketches.”

Ik begreep er niks van. Ook mijn vader lachte me uit. Voor de zekerheid gaf ik zijn rekeningnummer toch maar op

Behalve met het produceren van de video’s houdt Haegens zich bezig met de verkoop van zijn merchandise, het sluiten van reclamedeals en het organiseren van allerhande evenementen. Zijn onderneming is de laatste jaren zo hard gegroeid, dat hij op zoek moet naar een groter kantoor.

“Het was een gok om fulltime aan de slag te gaan als YouTuber, zeven jaar geleden. Na het vmbo was ik begonnen aan de studie artiest en cultureel ondernemer in Nijmegen. Mijn kanaal deed ik erbij, gewoon voor de lol. Maar YouTube groeide en groeide, en op een dag kreeg ik een mailtje van ze of ik partner van YouTube wilde worden.”

In het bericht las Haegens dat hij, als hij besloot akkoord te gaan met de voorwaarden, een deel van de advertentie-inkomsten van zijn video’s zou krijgen. “Ik begreep er niks van. Ook mijn vader lachte me uit. Voor de zekerheid gaf ik zijn rekeningnummer toch maar op. En een maand later vielen de schellen ons van de ogen: YouTube had geld gestort. Het was wel niet veel, maar toch: hoe kon dit?”

Inmiddels heeft Haegens zoveel abonnees en losse kijkers dat er aardig wat binnenkomt. Hoeveel exact, dat moet hij van YouTube voor zich houden. Maar genoeg om zijn bedrijf draaiende te houden, zijn de advertentie-inkomsten niet. Om het pand en zijn werknemers te kunnen ubetalen, werkt hij samen met andere organisaties. Met de Rabobank bijvoorbeeld maakte hij afgelopen zomer reclame voor vakantiebaantjes.

Tekst loopt door onder afbeelding. 

© Werry Crone, Vleuten

Wat maakt hem zo’n succesvol YouTuber? Wanneer Haegens die vraag wordt gesteld, aarzelt hij voor het eerst in het gesprek voor hij antwoord geeft. “Tja. Dat weet ik niet zo goed. Een paar jaar geleden wilde ik zelfs stoppen met mijn kanaal, terug de schoolbanken in, omdat ik het gevoel had dat ik niks unieks had en nooit echt groot zou worden.”

Zijn vriendin overtuigde hem om ermee door te gaan. “En die beslissing pakt tot nu toe goed uit. Vermoedelijk is onze grootste kracht dat mijn vrienden en ik sympathiek overkomen. Ook al acteren we met z’n allen, het plezier en de passie spatten er vanaf. Tenminste, dat hoor ik vaak. We zijn echt.”

Ook al is YouTube een heel ander medium dan de tv, kijkers hebben behoefte aan duidelijkheid

Bovendien heeft Haegens inmiddels door wat werkt op YouTube, en wat kijkers doet wegklikken. “Omdat ik er zo vroeg bij was, heb ik veel tijd gehad om te experimenteren. Zo heb ik ontdekt dat het van groot belang is om video’s op vaste tijden online te zetten. Ook al is YouTube een heel ander medium dan de tv, kijkers hebben behoefte aan duidelijkheid.”

Nauwkeurig kient hij uit hoe hij zijn filmpjes het beste kan presenteren op zijn kanaal. “Alles moet er gelikt uitzien. Ik maak afspeellijsten van video’s die bij elkaar passen. Zo wordt de kijker, als hij het ene filmpje uit heeft, direct doorverwezen naar een nieuwe. Mijn doel is dat er een soort systeem ontstaat, zodat mensen op mijn kanaal blijven.”

Lijstjes

De best bekeken video’s op zijn kanaal zijn die waarin Haegens een top tien opstelt, zoals de sketch voor mensen met slaapproblemen. “We maken een heleboel van dat soort lijstjes. Zo draaien we binnenkort de top tien grootste irritaties in het openbaar vervoer. Daarin vind ik bijvoorbeeld een enorme lel kauwgom onder mijn stoel, waarin ik compleet vast kom te zitten. Hoe we die sketches bedenken? Dat gaat zo ongeveer vanzelf. Af en toe gaan Marit en ik zitten en dan schudden we de ideeën zo uit onze mouw.”

Hoewel de top-tienrubriek al twee jaar loopt, duren de andere series maar twaalf maanden. Ieder jaar verzinnen Haegens en zijn team drie nieuwe shows, waaruit hij zijn fans vervolgens laat kiezen. “Het idee met de meeste stemmen gaan we maken. Dat is trouwens ook een sleutel tot ons succes, gok ik. De kijker heeft macht, we betrekken de fans echt bij het kanaal.”

Ook de 24 uur durende livestream is een manier om contact te maken met zijn abonnees. Een feest voor zichzelf heeft hij begin dit jaar al gevierd. “Met alle toffe dingen die er op mijn pad komen,vind ik het soms lastig te focussen. Ik moet er steeds op hameren dat mijn filmpjes het belangrijkste zijn. Besteed ik daar voldoende aandacht aan, dan blijven de kijkers bij ons. Ik moet blijven werken, zoals ik ben begonnen. Met betere techniek dan, al neem ik de cameratas van opa nog altijd mee.”

Deel dit artikel

Zelfs ’s nachts stonden kinderen voor zijn ramen te zwaaien

Het is een gezinskanaal geworden. Zelfs moeders komen met trillende handjes om een foto vragen

Dylan Haegens

Ik begreep er niks van. Ook mijn vader lachte me uit. Voor de zekerheid gaf ik zijn rekeningnummer toch maar op

Ook al is YouTube een heel ander medium dan de tv, kijkers hebben behoefte aan duidelijkheid