Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Dirigent Shani omarmt de energie van het Rotterdams Philharmonisch

Cultuur

Frederike Berntsen

Dirigent Lahav Shani. © RV
Recensie

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Beethoven e.a.
★★★★☆

'Láhavve Shaní': zo dient de naam van de kersverse chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Lahav Shani, uitgesproken te worden. Het publiek dat het afgelopen weekend zijn inauguratieconcert bijwoonde in de Doelen, kreeg ook een uitspraaklesje.

Lees verder na de advertentie

Shani is met zijn 29 jaar de jongste chef ooit van het Rotterdamse orkest dat een neus heeft voor jong talent. Tot nu toe groeiden zijn jeugdige chefs in een mum van tijd uit tot wereldtoppers. Shani's cv biedt een optimistisch uitgangspunt.

De geboren Israëliër studeerde directie en piano, speelde contrabas in het Israel Philharmonic Orchestra - met ingang van het seizoen 2020-21 zal hij ook daar chef zijn - en componeert. Pianospelen doet Shani even intensief als dirigeren. Dat gaat hij in de Maasstad laten horen in een recital en in kamermuzieksetting met zijn collega's uit Rotterdam.

Bij hem geen dramatische explosies, maar intelligente en weloverwogen wendingen

Afgeronde klank

Lahav Shani voor het orkest, Daniel Barenboim achter de vleugel: een ideaalplaatje voor Shani om zijn muzikale mentor, ook een pianist-dirigent, naast zich te hebben bij zijn Nederlandse start. Deze grootheid achter de toetsen biedt evenwel geen garantie op succes. Beethovens Derde pianoconcert verdient nauwgezette en zangerige logica, Barenboim gaf er een wollige lezing van. Als dirigent word je nu eenmaal met minder schade oud dan als pianist. Barenboims vingers bieden geen trefzekerheid meer in dit repertoire; dat maakte het voor Shani en het orkest lastig om adequaat te begeleiden en om echt samen muziek te maken.

Wat opviel, is de degelijke en afgeronde klank waar Shani op aanstuurde, ook in Orthels Tweede scherzo en Sjostakovitsj' Vijfde symfonie. Zijn in toom gehouden Sjostakovitsj weerspiegelt zijn eigen houding: twee voeten stevig op de bok, een heldere, uitnodigende slag. Bij hem geen dramatische explosies, maar intelligente en weloverwogen wendingen. Shani herkent en omarmt de energie van het orkest. Dat belooft wat.

Lees meer recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optreden in het dossier.

Lees ook:

Maestro Andris Nelsons studeert tot hij erbij neervalt

Andris Nelsons is leider van twee wereldberoemde orkesten. Met zijn Boston Symphony Orchestra kwam hij naar Amsterdam. 'Ik ben een verlegen en teruggetrokken mens.'

Deel dit artikel

Bij hem geen dramatische explosies, maar intelligente en weloverwogen wendingen