De Serie The Deuce

De pooiers zien hun meiden overstappen naar de porno-industrie in het tweede seizoen van The Deuce

C.C. (Gary Carr), de pooier van Lori (Emily Meade) in HBO-serie ‘The Deuce’. Beeld rv

Vijf jaar verder dan het vorige seizoen van ‘The Deuce’ verplaatsen de sekswerkers van New York zich steeds meer van de straat naar binnen.  

Net als in het eerste seizoen van ‘The Deuce’ is de productie van de serie fenomenaal. We horen Boney M. op de autoradio, ergens in een hoekje staat een wat verloren protestbord met daarop de tekst ‘Anita Sucks’. Darlene leest Toni Morrisons ‘Song of Solomon’ en in het lange, eerste shot volgen we Eileen door de straten van New York op de klanken van Barry White’s ‘Let the Music Play’. 

We zijn dus ergens tussen eind 1977 en de zomer van 1978, toen de protesten tegen anti-homoactivist Anita Bryant op stoom kwamen, Morrison haar boek publiceerde, en de muziek van Boney M. en Barry White populair was. Kortom, we zijn een jaar of vijf verder dan in het eerste seizoen van ‘The Deuce’, de bijnaam voor het gebied rond 42nd Street en Times Square in New York.

Tanende invloed

En dat zijn maar twee van de ontelbare voorbeelden, waarmee de makers ons meetrekken naar het begin van de jaren tachtig. Ging het in het eerste seizoen vooral over de straathoeren en hun pooiers, vijf jaar later zien we de tanende invloed van de pooiers. Ze raken de greep op hun meiden kwijt. Die vinden ander emplooi in nieuwerwetse peepshows en de opkomende porno-industrie. Ze verdienen daar hun eigen geld, dat ze ze steeds minder hoeven af te staan aan hun pooiers, die hun tijd verlummelen met ‘duur’ niksdoen. Interessant om te zien hoe de ene vrouw die stap zelfverzekerd maakt – soms met behulp van feministische hulpgroepen – en de andere juist niet.

Neem Lori. Zij groeit dit seizoen uit tot een gevierd porno-actrice. Een zelfstandige vrouw, met een ­hele nieuwe wereld aan haar voeten. Zou je denken. Maar ondanks haar eigen succes kan ze maar niet loskomen van haar pooier C.C. Overal ziet ze hem opdoemen, klaar om haar te misbruiken, te mishandelen en te vernederen. Het besef dat ze echt van hem af is, pas in de laatste aflevering, acteert Emily Meade geweldig: van diep verdriet naar uitbundig, ongecontroleerd lachen.

Red Hot

Lori maakt carrière in de film ‘Red Hot’, een adult-versie van Roodkapje, waarmee Eileen/Candy haar moeizame schreden zet als regisseur in een harde, door de maffia gecontroleerde pornofilmwereld. Ze wil iets artistieks, iets vrouwelijks in haar film laten zien, maar moet tot haar afgrijzen een geldschieter eerst pijpen vooraleer hij het geld doneert. In de taxerende blik van Maggie Gyllenhaal in die schokkende scène – zal ik het doen of niet – ligt een hele wereld besloten. In het eerste seizoen was Gyllenhaal ook al zo goed.

De dubbelrol van James Franco (de tweelingbroertjes Martino) is in dit seizoen iets op de achtergrond geraakt. Misschien een gevolg van de #MeToo-beschuldigingen tegen hem. Sowieso is de serie vol­gepropt met een dozijn personages, wier ­verhaallijnen soms moeilijk te ontwarren zijn. Hoe dan ook is dit een mozaïekvertelling van hoge kwaliteit. Als Eileens producer triomfantelijk een videocassette toont, en ­jubelt over de toekomst van porno  in je eigen huiskamer, weet je dat er een derde seizoen komt.

The Deuce van HBO is te zien bij Ziggo (Movies & Series XL) en op dvd.

In ‘De Serie’ wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden