Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De overdaad aan visuele effecten haalt de ziel uit Mortal Engines

Cultuur

Ronald Rovers

© filmdepot
Recensie

Mortal Engines
Regie Christian Rivers
Met Hera Hilmar en Hugo Weaving
★★★☆☆

Ergens rond het jaar 3100 zijn steden geen jachtgebieden meer voor vastgoedinvesteerders, maar reusachtige machines die rovend en plunderend over de aarde trekken op zoek naar brandstof en voedsel. Het is allemaal het gevolg van de Derde Wereldoorlog die wij 21ste eeuwers hebben veroorzaakt en die, passend bij onze korte aandachtsspanne, slechts zestig minuten duurde.

Lees verder na de advertentie

In een flagrante omkering van de brexit heeft Londen in deze dystopische toekomst de Britse eilanden verlaten en gaat op het Europese vasteland op zoek naar grondstoffen, aangestuurd door Thaddeus Valentine, een man die duidelijk despotischer is dan hij zich voordoet. Enter de mysterieuze Hester, een jonge vrouw die nog iets recht te zetten heeft met Valentine, blijkt als ze een mes tussen zijn ribben plant en samen met een compagnon naar de woestenij buiten de stad vlucht. 

De film hangt van digitale animatie aan elkaar

Groen scherm

Het is allemaal behoorlijk Shakespeareaans: diverse vadermoorden en de titel stamt uit Othello. De film hangt intussen van digitale animatie aan elkaar.

Waarschijnlijk hebben de acteurs het hele verhaal voor een groen scherm gespeeld waarop de decors en de vliegtoestellen en de roze bliksemschichten van een allesvernietigend wapen later zijn toegevoegd. Zoveel visuele effecten halen onvermijdelijk de ziel uit een film, ook al is de 3D verbluffend goed.

Met een kleine omweg en achtervolgd door een soort onverwoestbare Magere Hein – die op het juiste moment toch niet zo onverwoestbaar blijkt – stuurt de film in het Verre Oosten aan op een laatste gevecht tussen Hester en Valentine.

Filmrecensies 

Elke week de nieuwste films besproken door onze recensenten, u leest ze op trouw.nl/filmrecensies.

Deel dit artikel

De film hangt van digitale animatie aan elkaar