Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De Oscars van de operawereld, dat bekt toch lekkerder dan de International Opera Awards

Cultuur

Peter van der Lint

Marc Albrecht, de scheidend chef-dirigent van DNO, werd uitgeroepen tot ‘Conductor of the Year’. © ANP
klassiek & zo

Het zijn de Oscars van de operawereld. Althans, dat lekker bekkende labeltje hangt men graag aan de International Opera Awards. 

De link met die goudkleurige beeldjes, misschien wel de bekendste prijzen ter wereld, is natuurlijk handig. Het trekt aandacht en genereert geheid publiciteit. Dat laatste is vast nodig, want zeg nou zelf, films trekken wereldwijd nou eenmaal miljoenen meer liefhebbers en kenners naar de bioscopen, dan opera’s bezoekers naar operatheaters lokken.

Lees verder na de advertentie

En toch is het leuk dat zo’n internationale erkenning ook in de operawereld bestaat. We kenden al wel het ‘Jahrbuch’ van het tijdschrift Opernwelt, waarin tientallen muziekcritici hun jaarlijkse voorkeuren voor zangers, producties, dirigenten en regisseurs uitspraken. Maar die voorkeuren zijn elk jaar wel heel erg op de Duitse operawereld georiënteerd. De International Opera Awards, de naam zegt het al, nomineren internationaler.

Sinds 2013 worden de beeldjes nu in Londen uitgereikt. In verschillende categorieën, net als bij de Oscars. De aanjager is het Britse tijdschrift Opera, dat al meer dan een halve eeuw wordt uitgegeven in A5-formaat, en dat sinds 1950 beschikt over een uitgelezen groep van internationale correspondenten, die van over de hele wereld berichten. Zij vormen, samen met lezers, de basis voor de longlist, de shortlist en de uiteindelijke winnaars.

In 2016 werd De Nationale Opera (DNO) uitgeroepen tot ‘Opera Company of the Year’. Afgelopen maandag bij de prijsuitreiking in Londen werd Marc Albrecht, de scheidend chef-dirigent van DNO, uitgeroepen tot ‘Conductor of the Year’. Dat is een prachtige onderscheiding voor een dirigent die met het Nederlands Philharmonisch Orkest de muzikale standaard van DNO heel hoog heeft weten te houden.

Bijzonder moment

Albrecht bevindt zich in goed gezelschap, want vóór hem kregen onder anderen Antonio Pappano, Kirill Petrenko, Vladimir Jurowski, Philip Jordan en Semyon Bychkov de ‘Conductor Award’. Klinkende namen waar die van Albrecht heel mooi tussen past.

In de week vóór de prijsuitreiking werd bekend wie Albrecht in 2021 bij DNO zal opvolgen. Het is de Zwitser Lorenzo Viotti, die zelf in 2017 al een International Opera Award mocht ontvangen in de categorie ‘Newcomer’. Zijn talent werd dus vroeg opgemerkt. Dit jaar viel er trouwens nog een Viotti in de prijzen. Mezzosopraan Marina Viotti, zus van Lorenzo, werd onderscheiden met de ‘Young Singer Award’. Muzikale lui, die Viotti’s.

Heel mooi dat de Amerikaanse sopraan Leontyne Price (92), echt een levende legende, de ‘Lifetime Achievement Award’ ontving. De afgelopen jaren ging die prijs meestal naar een diva in ruste, zoals Teresa Berganza, Renata Scotto en Brigitte Fassbaender.

In de belangrijke categorie ‘World Premiere’ ging de Award naar ‘Fin de partie’ van György Kurtág. Die opera ging onder veel belangstelling in première in de Scala van Milaan, en was een paar maanden later al in Amsterdam bij DNO te zien. De regie was van Pierre Audi, die de prijs samen met de Milanese intendant Alexander Pereira in ontvangst nam. Een heel bijzonder moment voor Audi. Die hoorde 35 jaar geleden in Londen voor het eerst muziek van Kurtág in zijn eigen Almeida Theatre. De opera die Audi toen al zag opdoemen, is er nu. Met een Award.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek.

Deel dit artikel