Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De moeder van de ‘coolste aap’ vindt de kritiek flauwekul

Cultuur

Hans Marijnissen

De omstreden advertentie van H&M © XXX
tabblad

Wie volgen we deze week op sociale media? Heel Amerika viel over een zwart jongetje dat in zijn trui als de 'stoerste aap van de jungle' werd neergezet. Totdat zijn moeder twitterde.  

Dat hebben ze geweten. De reclamemensen van de Britse tak van kledingketen H&M dachten dat de groene hoodie met de tekst ‘coolest monkey of the jungle’ best wel leuk zou staan om de schouders van een zwart jongetje. Maar The New York Times twitterde afgelopen weekend een screenshot waarop het jochie met zijn shirt stoer de lens inkijkt, en de rapen waren gaar. De tweet werd duizenden keren doorgestuurd: dit was nou weer een typisch staaltje van onverbloemd racisme: zwarte jongen = aapje = jungle.

Lees verder na de advertentie

Zanger The Weeknd die in het verleden met H&M samenwerkte, twitterde dat hij ‘geschokt’ en ‘beschaamd’ was. Drummer en producer Questlove gebruikte Instagram om te laten weten ‘dat dit laat zien dat er op de directieburelen van H&M iets mist. Raden wat?’ Diversiteit!

De crisisstaf van H&M draaide overuren om deze digitale storm het hoofd te bieden. Er kwam direct een excuus waarin het bedrijf stelt dat het  zich ‘oprecht spijt als mensen door dit beeld zich gekwetst voelen’. De foto was inmiddels verwijderd uit de campagne en de jungle-hoodie zal niet langer in de Verenigde Staten te koop zijn: het land waar het protest ontstond.

De kritische reacties op twitter. © xxx

Maar dat excuus bracht juist een nieuwe hoos aan berichten op gang. Ene Nicole McCance, relatiepsycholoog in het Canadese Toronto, twitterde dat dit excuus voelt als ‘Het spijt me als jíj voelt dat ik gemeen was'.  Met andere woorden: H&M zegt met de buiging voor het publiek niets over de reclame-uiting zelf. Hoezo spijt?

Voor de kledinggigant was de aanzwellende kritiek reden voor excuus nummer twee. Woensdag kwam H&M onder druk van de sociale media met een sterker statement naar buiten. ‘Onze positie is duidelijk en ondubbelzinnig: we zaten helemaal verkeerd en we bieden onze welgemeende excuses aan’. Wat volgt is een lang betoog waarin al het goede van het bedrijf de revue passeert. H&M is duurzaam, divers, etc etc, en de shirts met de inmiddels besmette tekst zullen overal uit de rekken worden gehaald.

De inmiddels Zweedse Terry Mango met haar zoon. © xxx

De discussie was hiermee gesloten als de moeder van die kleine aap zich er niet mee had bemoeid. Terry Mango meldt zich op twitter met de mededeling dat haar zoon honderden outfits heeft aangehad, en dat de jungletrui er maar één van was. Zij doet de zaak af als een te onbelangrijk issue en vraagt de criticasters te stoppen met het ‘gehuil’. “Get over it!

Maar liefst twee keer excuses van H&M, maar zijn moeder heeft nergens moeite mee

Deel dit artikel

Maar liefst twee keer excuses van H&M, maar zijn moeder heeft nergens moeite mee