Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De legendarische Aston Martin DB4 gaat weer in productie

Cultuur

Joost van Velzen

De klassieke Aston Martin DB4 spreekt veel autoliefhebbers nog steeds aan. © Trouw Vorm010

De échte liefhebber moet er snel bij zijn. De eerste 25 exemplaren zijn namelijk al verkocht. Oude Britse glorie, voor 1,5 miljoen pond per stuk.

De DB4 de moeder van alle klassiekers noemen is misschien net iets te veel van het goede, maar dat deze Aston Martin warme gevoelens bij de autoliefhebber naar boven haalt, staat vast. Dat komt overigens niet helemáál door James Bond want die kwam in 1964 in 'Goldfinger' aanscheuren met een DB5, de vrijwel identieke opvolger van de DB4.

Lees verder na de advertentie

De Britse autofabrikant kent de sentimentele aantrekkingskracht van de supercar en heeft nu bekend gemaakt dat het doorgaat met de bouw van de DB4 GT Continuation, een speciale 'herbouw-versie'met net als toen, een 3,7 liter motor, 340 paardenkrachten en zes cylinders.

Aston Martin bouwde afgelopen jaar al een gelimiteerd aantal DB4's in de fabriek in Buckinghamshire, waar de sportwagen ook al van de band rolde tussen 1958 en 1963. Die 25 exemplaren - prijs: 1,5 miljoen pond per stuk - zijn nu allemaal verkocht. De verwachting is dat het daar niet bij zal blijven.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Een prototype van de DB4 © Trouw Vorm010

Volgens Andy Palmer, CEO van Aston Martin 'is het een genoegen om de productie officieel terug te zien keren naar Newport Pagnell': "Het is enorm bevredigend en volkomen gepast dat deze historische, maar ook ultramoderne faciliteit nu een belangrijk onderdeel van onze uitbreiding moet vormen." De Newport Pagnell-fabriek in het Engelse Buckinghamshire is goed voor 4500 manuren werk per auto.

De werkplaats biedt sinds 2003 onderdak aan Aston Martin Works, dat zich richt op reserveonderdelen, onderhoud en restauratiewerk. Het team bracht al talloze klassieke Aston Martins in de oude staat terug.

De DB4 GT won meerdere races, zoals Le Mans en Silverstone

Dat juist de DB4 is uitverkoren om in de reproductie te gaan is niet gek. Toen de in Italië ontworpen auto (het koetswerk komt van het gerenommeerde Carrozzeria Touring uit Milaan) in 1958 op de markt kwam, was de GT-versie een van de snelste personenauto's die te koop waren. De DB4 GT won meerdere races, zoals Le Mans en Silverstone. Met een topsnelheid van 243 kilometer per uur en een sprint van 0 tot 100 in ruim 6 seconden, is de auto ook nu nog bovengemiddeld rap.

Enorm trots

Directeur Paul Spiers stelt 'enorm trots' te zijn dat het pand aan Tickford Street weer nieuwe auto's bouwt voor het exclusieve automerk: "De DB4 GT Continuation is de perfecte demonstratie van de mogelijkheden die we hier bij Works hebben en het bewijs van de tijdloze aantrekkingskracht van de illustere klassiekers van Aston Martin." Naast de bouw van klassieke modellen ziet het bedrijf brood in het segment van sportieve terreinwagens. Zo rolt volgend jaar de futuristische crossover, de DBX SUV van de band in de fabriek in Wales.

Aston Martin verkocht afgelopen jaar voor het eerst sinds 2008 meer dan 5000 auto's . De verwachte omzet bedraagt 840 miljoen pond. Om verdere groei te kunnen bekostigen, overweegt Aston Martin nu een beursgang, zo meldden ingewijden deze week. Met een notering in Londen zou de fabrikant 5,7 miljard euro waard zijn.

Concurrent Ferrari maakte eerder al de gang naar de beurs.

Lees verder over de wederopstanding van de Britse autoindustrie: Ze zijn terug, de Britse auto's


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

De DB4 GT won meerdere races, zoals Le Mans en Silverstone