Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De Jussens zijn avontuurlijk samen met Amsterdam Sinfonietta

Cultuur

Christo Lelie

Lucas en Arthur Jussen touren komende week samen met Amsterdam Sinfonietta en Slagwerk Den Haag © Dirk Kikstra, Amsterdam Sinfonietta
Recensie

KLASSIEK 
Amsterdam Sinfonietta
Tournee met Lucas en Arthur Jussen en Slagwerk Den Haag
★★★★☆

Onder de titel 'Snaren, toetsen, stokken en klokken' maakt Amsterdam Sinfonietta momenteel een tournee met de pianobroers Jussen en Slagwerk Den Haag. Het eerste concert begon donderdag in mystieke sferen in het half verduisterde Amsterdamse Muziekgebouw met vier slagwerkers op tempelklokken in Ron Fords 'Luccicare' (1992). Tijdens dit bijna als een religieus ritueel opgevoerde werk stond het orkest op het podium te wachten om direct aansluitend in de uitstervende klank van de klokken naadloos 'Lullaby' van Andrzej Panufnik in te zetten.

Lees verder na de advertentie
In de sublieme uitvoering door Amsterdam Sinfonietta kwam deze uitvoering over als een nachtelijk visioen

Deze Poolse componist zei over dit impressionistische wiegenlied uit 1947/1955: "Op een nacht stond ik op de Waterloo Bridge, starend over het water van de Theems. Toen ik opkeek zag ik donkere wolken traag langs een heldere volle maan trekken." Het stromen van de rivier verklankte Panufnik door constant herhalende akkoorden in de harp. De strijkers spelen daarboven ragfijne melodielijnen, vertroebeld door kwarttonen. In de sublieme uitvoering door Amsterdam Sinfonietta, versterkt door conservatoriumstudenten, kwam deze uitvoering over als een nachtelijk visioen.

Bach in wonderlijk contrast met eigentijdse werken

In het Concert voor twee klavieren in c van J.S. Bach stonden Arthur en Lucas Jussen garant voor een levendige uitvoering, in hecht samenspel met het vol schwung spelende orkest. Toch bevredigde dit dubbelconcert maar matig, omdat de concertvleugels veel minder helderheid boden dan Bachs oorspronkelijke klavecimbels.

Het spectaculaire, eclectische werk begint met een gevecht

Bach contrasteerde wonderlijk met de eigentijdse werken, maar er was wel een link met Bartóks 'Muziek voor snaren, celesta en slagwerk', dat na de pauze werd uitgevoerd en dat met een fuga opent. Dit meesterwerk werd schitterend uitgevoerd onder leiding van eerste violiste Candida Thompson.

Ook de wereldpremière van Dobrinka Tabakova 'Together Remember to Dance' was een prestatie van formaat, met een glansrol voor de Jussens, maar zeker ook voor slagwerkster Ryoko Imai! Het spectaculaire, eclectische werk begint met een gevecht: akkoordengeweld à la Tsjaikovski op de vleugels tegen dissonante klankvelden in het orkest. Spoedig ontstaan er harmonie en dwingende ritmiek. Het middendeel, op het randje van sentimentele filmmuziek, vertoont gelijkenis met de klankwereld van Poulenc. Het spectaculaire en toegankelijke werk eindigt met een swingende Boogie-Woogie. Jammer dat het publiek in de concertprogramma's vanaf 23 november Tabakova, Ford en Panufnik moet missen. In plaats van deze eigentijdse componisten Mozart en een extra Bach-concert.

Herhaling: Muziekgebouw A'dam (22/11), Zwolle (23), Enschede (24), Arnhem (25) Concertgebouw A'dam (26), Den Bosch (28), Tilburg (29).

Deel dit artikel

In de sublieme uitvoering door Amsterdam Sinfonietta kwam deze uitvoering over als een nachtelijk visioen

Het spectaculaire, eclectische werk begint met een gevecht