Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De jonge Nederlandse filmmaker Sam de Jong heeft met ‘Goldie’ een spetterend Amerikaans debuut

Cultuur

Belinda van de Graaf

Voor Goldie (Slick) is het tofste wat er is: poseren met gele oogschaduw, in een gele jas, in een gele auto. © *
Movies that Matter

Filmmaker Sam de Jong maakt met ‘Goldie’ een spetterend Amerikaans debuut, over drie zusjes die uit handen van jeugdzorg proberen te blijven. Hij baseerde het verhaal deels op het leven van zijn hoofdrolspeelster Slick Woods, inmiddels een wereldberoemd fotomodel.

Zijn tragikomische speelfilmdebuut ‘Prins’ (2015) was meteen een groot succes. Origineel en indrukwekkend, zo noemden critici de film over een Nederlands-Marokkaans jongetje dat voor galg en rad dreigt op te groeien. Met een vrolijke mix van acteurs, amateurs, kickboksers en rappers tekent Prins het leven op een zomers Amsterdams pleintje. Met bravoure en een scherp oog voor straattaal, muziek- en videocultuur.

Lees verder na de advertentie

Na deze klapper vertrok scenarist en regisseur Sam de Jong (nu 32 jaar) naar Amerika om daar zijn geluk te beproeven. En ziedaar, na vier jaar buffelen is er ‘Goldie’, de openingsfilm van het Movies that Matter-festival.

Het origineel vormgegeven jongerendrama - met toefjes animatie - beleefde vorige maand zijn wereldpremière op het filmfestival van Berlijn waar De Jong met een zucht van verlichting de pers te woord stond. “Ik heb net de eerste reacties op Goldie gehoord, en die zijn gelukkig enthousiast.”

Met haar kaalgeschoren schedel, grote spleet tussen de tanden en tatoeages over het hele lichaam is Slick Woods een nieuwe trendsetter

Instagirl

Goldie is een New Yorkse tiener die samen met haar moeder en twee zusjes in een opvanghuis woont waar de matrassen overdag tegen de muur staan. Ze zijn het gewend om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar als Goldie haar baantje in een kledingzaak kwijtraakt en haar moeder tot overmaat van ramp in de gevangenis belandt, zetten Goldie en haar zusjes het op een lopen.

Om uit handen te blijven van jeugdzorg, kloppen ze aan bij familie en vrienden, maar het blijkt nog knap moeilijk om met z’n drieën onderdak te vinden. Goldie heeft ondertussen alle hoop gericht op een videoclip waaraan ze als danseres mag meedoen. Voor de 18-jarige is dat het tofste wat er is: poseren met gele oogschaduw, in een gele jas, in een gele auto.

Grote troef van de film is de hoofdrolspeelster. Goldie wordt met speelse energie gespeeld door Slick Woods (22), een wereldberoemd Afro-Amerikaans fotomodel dat zich niets aantrekt van het heersende schoonheidsideaal. Met haar kaalgeschoren schedel, grote spleet tussen de tanden en tatoeages over het hele lichaam is ze een nieuwe trendsetter.

View this post on Instagram

Ze poseerde onder meer voor Calvin Klein en Marc Jacobs, wordt op handen gedragen door Kanye West en Rihanna en telt als Instagirl bijna een miljoen volgers. Slick Woods - echte naam Simone Thompson - rookt graag een jointje, is openlijk biseksueel en poseerde afgelopen jaar vol trots met een grote, zwangere buik in de modebladen.

Dat was boffen, dat Slick Woods de hoofdrol wilde spelen in je film?

“Ja, nogal. Maar toen ik haar ontmoette in het najaar van 2016 was ze nog helemaal niet beroemd. Dat kwam allemaal daarna pas. Ik was in New York bezig met het schrijven van een scenario en werd gekoppeld aan castingagenten. Die lieten me verschillende foto’s zien van mogelijke hoofdrolspeelsters. Ik viel meteen voor het portret van Slick Woods, omdat ze zo’n uitzonderlijke verschijning was.

“In een café in Little Italy, een wijk in New York waar de modewereld zit, werd ik aan haar voorgesteld. Zij had ter voorbereiding op ons gesprek mijn eerste film Prins bekeken, en was enthousiast. Ze vond het een inspirerende film, zei ze, en ze wilde graag samenwerken.”

Sam de Jong © rv

Klopt het dat Slick Woods zelf dakloos was? En dat er dus biografische elementen in de film terecht zijn gekomen?

“Ja, ik vertelde haar over mijn idee om een film te maken over de helende kracht van popcultuur. Zij veerde meteen op. Ze zei veel te weten over dat onderwerp, want ze was tien jaar dakloos geweest in Los Angeles. Op straat was ze uiteindelijk ontdekt als fotomodel en door klussen aan te nemen in de modewereld had ze haar leven een wending kunnen geven, vertelde ze.

“Haar moeder zit in de gevangenis, net zoals de moeder in de film. Er is een hoop gebeurd in haar persoonlijke leven en delen daarvan zijn in het verhaal terechtgekomen. Ik zat nog in de schrijffase, was met haar aan het sparren, toen haar carrière als fotomodel, en ook als rolmodel, een enorme vlucht nam. Dat was vrij bizar om mee te maken.”

Hoe presenteer je jezelf als je niks hebt? Doen alsof je alles hebt, dat is de manier

Sam de Jong

Goldie is in de film verknocht aan glamour, aan spullen die ze eigenlijk niet kan betalen. Ayoub, het jongetje in Prins, was op een grappige manier geobsedeerd door het juiste merk zonnebril.

“Ja, dat klopt wel. Ik denk dat als je opgroeit zonder religie, dat er een soort troost te vinden is in het uitvogelen van wie je bent en hoe je jezelf presenteert. Ik kan me daar veel bij voorstellen, want ik ben zelf vaak onzeker. Die zoektocht naar je identiteit is wel iets waar ik heel erg mee bezig ben, en wat blijkbaar doorsijpelt in mijn films.

“Maar hoe presenteer je jezelf als je niks hebt? Doen alsof je alles hebt, dat is de manier. Slick vertelde me dat ze toen ze op straat leefde, altijd nieuwe schoenen droeg. Ze deed er alles aan om haar armoede te verbloemen. Je ziet het terug in de film, in de vele soorten sneakers die ze draagt, in alle uitdossingen en poses.”

Was het niet moeilijk voor haar om bepaalde scènes uit haar eigen leven na te spelen?

“Ja, zeker, de scène waarin Goldie’s moeder wordt gearresteerd. Dat heeft zij als meisje van zes jaar meegemaakt. Je opent dan een deur en daarachter zit een groot trauma. Je moet daar samen, als regisseur en actrice, mee om leren gaan.

“Dat soort momenten zijn bijzonder emotioneel en ingewikkeld, al moet ik zeggen dat het op een bepaalde manier ook wel helend was, therapeutisch bijna. Als filmmaker heb ik van zulke situaties veel geleerd. Filmmaken is geen spelletje. Het gaat over echte mensen met echte pijn.”

Ik heb het gevoel dat ik veel leer. Tegelijkertijd verlang ik ernaar om thuis te zijn.

Bevalt het eigenlijk om in Amerika te leven en te werken? Veel jonge filmmakers dromen ervan.

“Ik had het geluk dat 20th Century Fox, een grote Amerikaanse studio, door Prins geïnteresseerd was geraakt om met mij een nieuwe film te ontwikkelen. Ik ben toen naar New York gegaan om onderzoek te doen. Ik kreeg een kleine schrijf- en researchbijdrage.

“Om rond te komen moest ik tussendoor ook wel commercials draaien. Het was scharrelen. Dat doet iedereen in New York. Anders overleef je niet. Ik woon nu, na vier jaar New York, in Los Angeles. Dat is ook wel een bijzondere stad. Ik heb het gevoel dat ik veel leer. Tegelijkertijd verlang ik ernaar om thuis te zijn. Ik heb ook heimwee.”

Goldie opent op 22 maart (21.00) het festival. Na afloop van de vertoning op 23 maart (14.00) geeft regisseur Sam de Jong een masterclass.

Movies that Matter is een filmfestival over mensenrechten. Het vindt plaats in Den Haag, van 22 tot en met 30 maart. Ga voor recensies en interviews met regisseurs naar trouw.nl/moviesthatmatter.

Lees ook:

De Jong bouwt in ‘Prins’ een eigen universum waarin Ayoub zijn weg moet zien te vinden

Sam de Jong viel al op met zijn afstudeerfilm ‘Magnesium’ en maakt met zijn speelfilmdebuut ‘Prins’ de belofte waar, schreef filmrecensent Belinda van de Graaf in 2015.

Deel dit artikel

Met haar kaalgeschoren schedel, grote spleet tussen de tanden en tatoeages over het hele lichaam is Slick Woods een nieuwe trendsetter

Hoe presenteer je jezelf als je niks hebt? Doen alsof je alles hebt, dat is de manier

Sam de Jong

Ik heb het gevoel dat ik veel leer. Tegelijkertijd verlang ik ernaar om thuis te zijn.