Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De jonge en oudere generatie komt samen op het Once In A Blue Moon-festival

Cultuur

Saskia Bosch

Courtney Marie Andrews' weemoedige country. © PAUL BARENDREGT
Recensie

Once In A Blue Moon Festival
★★★★

'Generaties' was niet het thema op het Once In A Blue Moon-festival, maar had het wel kunnen zijn. Het onderwerp kwam zaterdag bij de eerste editie van het festival voor Amerikaanse roots-muziek steeds terug. Te beginnen bij de concertgangers die voor het festival naar het Amsterdamse Bos waren gekomen. De fans bleken vooral afkomstig uit twee leeftijdsgroepen: jongeren tussen de 20 en 30 jaar en 50-plussers.

Lees verder na de advertentie

"We zien dat roots-muziek steeds populairder wordt", aldus festival-programmeur en -organisator Tom Ketelaar van concertpromotor Greenhouse Talent. "Maar wat nog ontbrak was een buitenfestival in de zomer, dus hebben we de stoute schoenen aangetrokken." Met succes, want de eerste editie was zaterdag ondanks het regenachtige weer met ruim vijfduizend bezoekers uitverkocht. Het betekent dat het festival volgend jaar een vervolg krijgt.

Op een festivalterrein met drie podia konden de bezoekers zich onderdompelen in roots-muziek in de meest brede zin, variërend van broeierige blues, opzwepende country, stevige rootsrock en ingetogen folk. Daarnaast bood het programma plaats aan bekende namen als Seasick Steve en The Mavericks en aan nieuwkomers als Erin Rae. De meeste artiesten waren uiteraard afkomstig uit Amerika, terwijl Tim Knol en DeWolff namens Nederland de eer hoog hielden.

En zoals bij de festivalgangers verschillende generaties acte de présence gaven, was dat ook bij de artiesten het geval. Want het waren uiteindelijk twee jonkies en een nestor die het meeste indruk maakten.

Perfecte naam

In de eerste categorie vielen de jonge country-artiesten Sam Outlaw en Courtney Marie Andrews. Outlaw bracht aanstekelijke country-muziek, die vanaf het eerste nummer uitnodigde tot een rondje linedansen. De artiest met de perfecte naam voor een country-artiest (Outlaw is de meisjesnaam van zijn moeder) bleek bovendien over een imposant stemgeluid te beschikken en liet daarmee een geweldige indruk achter.

Ook zangeres Courtney Marie Andrews viste even later in de country-vijver, maar haalde een totaal andere vangst boven. De 27-jarige wordt door kenners een grote toekomst voorspeld en maakte dat helemaal waar met een set vol weemoedige country-songs die voor een prachtige contemplatieve sfeer zorgden.

Opvallend genoeg brachten beide jonge artiesten relatief conventionele country en was het oudgediende David Crosby die garant stond voor de muzikale innovatie. Uitgesproken toegankelijk is zijn muziek nooit geweest. "Ik heb nooit een hit gehad", liet hij zijn fans weten. "Want ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot rare muziek." Navraag leerde dat veel festivalgangers desondanks speciaal voor hem waren gekomen. Zij hoorden een grootmeester die op 77-jarige leeftijd nog steeds het experiment zocht. Crosby's songs voltrokken zich langs vele hoogstaande instrumentale solo's en meanderende wegen, die uiteindelijk toch bij elkaar kwamen. Het maakte van Crosby's show het meest intrigerende optreden op de eerste editie van Once In A Blue Moon.

Meer muziekrecensies vindt u terug in dit dossier.

Deel dit artikel