Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De jazz van Kapok is nieuwsgierig en kent een gebrek aan egoïsme

Cultuur

Mischa Andriessen

© Anouk van Kalmthout
Recensie

Jazz
Kapok
★★★

Bij het vinden van een identiteit is het meest wezenlijke ook het moeilijkste: wie wil slagen, moet niet te veel vasthouden aan wat bij eerdere zoektochten al is gevonden. De jonge musici van het Nederlandse trio Kapok blijken daarin buitengewoon goed. Elke nieuwe plaat is beduidend anders dan de vorige, niet zelden leidt een nieuwe release tot het inslaan van een andere richting. Dat is al bewonderenswaardig, nog meer omdat Kapok het nodige te verliezen heeft. De band is immers vanaf zijn debuut in 2011 door zowel pers als publiek onthaald als een belangrijke belofte binnen de Nederlandse jazz.

Lees verder na de advertentie

Op hun nieuwste album 'Mirabel' heeft Kapok goeddeels afscheid genomen van het componeren. De drie plaatkanten worden gevuld met pure improvisaties die blijk geven van een brede oriëntatie. Talloze invloeden zijn traceerbaar. Van Miles Davis' elektrische periode tot aan Metallica. Van elektronische muziek, dance en zelfs industrial wave tot aan allerlei soorten jazz, rock, pop en filmmuziek.

Hoe divers de bestanddelen van Kapoks muziek ook zijn, ze vormen zowel op de plaat als live een organisch geheel

Ook qua sfeer is alles mogelijk. Soms klinkt er nauwelijks meer dan een ademtocht in een hoorn of cornet, een beheerste grom uit de gitaar en een bepleisterde vinger die zacht op een trommel slaat. Dan barst het los. Hoe divers de bestanddelen van Kapoks muziek ook zijn, ze vormen zowel op de plaat als live een organisch geheel. En hoeveel muzikale herinneringen en referenties de geïmproviseerde stukken ook oproepen, als ze iets naar voren brengen is het juist de eigenheid van deze band.

Gebrek aan ego

Het instrumentarium mag zijn uitgebreid, het groepsgeluid veranderd net als de mentaliteit, toch klinkt Kapok als Kapok. Dat komt doordat de muziek zo fraai de persoonlijkheid van de musici weerspiegelt en vooral de karaktertrekken die ze delen: de nieuwsgierigheid en het opvallende gebrek aan ego.

In de prachtige Zaanse kerk waar Jazz Inverdan haar concerten organiseert, komt die oprechte openheid volop tot zijn recht. Daar wordt nog eens extra duidelijk hoe vrij deze musici zijn. Werkelijk alle kanten gaat de muziek op, omdat het haar door de band wordt toegestaan net hen zichzelf te zijn.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Hoe divers de bestanddelen van Kapoks muziek ook zijn, ze vormen zowel op de plaat als live een organisch geheel