Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De grappen van Pieter Derks beginnen op den duur een beetje te vervelen

Cultuur

Ivo Nieuwenhuis

Pieter Derks, Voor wat het waard is © Jaap Reedijk
recensie

THEATER
Pieter Derks
Voor wat het waard is
Gezien: Theater De Veste, Delft, 11 april 2019
★★★☆☆

Alomtegenwoordige marketing en een innige verstrengeling van overheid en bedrijfsleven: het is een wat somber beeld dat cabaretier Pieter Derks van Nederland schetst in zijn nieuwste show ‘Voor wat het waard is’. Gelukkig houdt hij de sfeer luchtig door zijn kritische observaties te vermengen met flink wat grappen.

Lees verder na de advertentie

De komiek uit Nijmegen opent zijn programma sterk. Hij vertelt over de kinderchirurg die zijn te vroeg geboren dochtertje opereerde. Als de baby eindelijk weer naar huis mag, heeft de chirurg nog een laatste vraag: ‘Wat vonden jullie van onze zorg?’ Deze anekdote vormt de aanleiding voor een scherpe analyse van onze hedendaagse obsessie met recensies en feedback. Derks herkent hierin het marktdenken in zowel de zorg als het onderwijs, waar alles tegenwoordig draait om klantgerichtheid en meetbaarheid. Met een paar slimme voorbeelden laat hij zien hoe problematisch deze gedachtegang is.

Al met al een aangenaam programma om naar te kijken. Maar echt warm word ik er niet van

Maar na het overtuigende begin, zakt de voorstelling helaas in. De cabaretier praat over de zwakke weerbaarheid van de Nederlander, die over het minste of geringste zanikt. Ook maakt hij de aanhang van Thierry Baudet belachelijk. Zijn opmerkingen zijn weliswaar vaak raak, maar echt urgent wil het niet meer worden. 

De show mist bovendien een goede opbouw. Tegen het einde gaat het alweer over reviews, dit keer naar aanleiding van Derks’ bezoek aan een smerig toilet in een Frans tankstation. Het lijkt alsof we intussen weinig zijn opgeschoten.

Flauw

En ook de grappen in ‘Voor wat het waard is’ beginnen op den duur een beetje te vervelen. Derks zoekt de humor vaak in wat flauwe woordspelingen, van kabinet Unilever I tot scheiding van merk en staat. Die zijn wel komisch, maar hebben verder weinig om het lijf. 

Bij vlagen doet de voorstelling denken aan ‘Zondag met Lubach’. In dat televisieprogramma gaan scherpe politieke analyses ook vaak gepaard met grappen die vooral het lichte karakter van de show moeten benadrukken.

Tot slot bevat ‘Voor wat het waard is’ nog twee liedjes, waarbij Derks zichzelf begeleidt op de piano. Dat kan hij goed, en de muziek ligt zeker bij het eerste lied lekker in het gehoor. Maar tekstueel blijven beide nummers aan de vlakke kant.

Door Derks’ scherpe oog voor de tijdgeest en zijn talent voor het plaatsen van grappen is ‘Voor wat waard het is’ al met al een aangenaam programma om naar te kijken. Maar echt warm word ik er niet van.

Pieter Derks staat tot mei 2020 in het theater met zijn nieuwe voorstelling ‘Voor wat het waard is’. Voor meer informatie en kaartverkoop zie zijn website pieterderks.nl.

Elke week bespreken onze recensenten nieuwe voorstellingen. U vindt ze via trouw.nl/theaterrecensies.

Lees ook:

Micha Wertheim wil niet geliked worden

Cabaretier Micha Wertheim (46) heeft nu eens geen radicale voorstelling gemaakt. In ‘Voor Alle Duidelijkheid’ stelt hij zich kwetsbaar op: ‘Ik vind het al moeilijk genoeg om mens te zijn.’

Bij deze Belastingshow rijmt eigenwoningforfait op chalet en Monet

Het concept is even simpel als briljant: alleen tijdens de aangiftemaanden maart en april spelen cabaretiers Jan Beuving en Patrick Nederkoorn een voorstelling die geheel gewijd is aan de Belastingdienst, ‘Leuker kunnen we het niet maken’. 

Deel dit artikel

Al met al een aangenaam programma om naar te kijken. Maar echt warm word ik er niet van