Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De foyer van het Concertgebouw als Arabische markt

Cultuur

Sandra Kooke

De Marokkaanse zangeres Asma Lmnawar was de hoofdact van de avond. © Milagro Elstak

Een multicultureel feest, dat was het programma Souk, dat donderdag voor de vijfde keer in het Concertgebouw werd gehouden. Westerse en Arabische muziek bleken niet eens zo ver uit elkaar te liggen.

Feestelijk glimmende hoofddoeken, weelderige donkere haardossen, ravissante jurken en stijlvolle pakken. En daartussen grijze koppen met degelijke broeken met gekreukelde jasjes. Het publiek in het Concertgebouw oogt donderdagavond compleet anders dan normaal. Oude en nieuwe Nederlanders, publiek van klassieke concerten en van Arabische muziek, zijn samengekomen voor het programma Souk, met als belangrijkste trekker de Marokkaanse ster Asma Lmnawar.

Lees verder na de advertentie

Het Concertgebouw, dat de hele week al in Arabische sferen is vanwege het festival Turning East, is omgetoverd in een Arabische stad. In de foyers vind je Arabische hapjes, waterpijpen, dichters die voordragen uit eigen werk en zelfs een souk (markt) waar je kruiden en jurken kunt kopen.

Overal muziek 

En er klinkt overal muziek. Zwoel en opzwepend, het jonge deel van het publiek neuriet of zingt mee.

"Het gebeurt niet vaak dat ik muziek uit mijn land van herkomst in Nederland kan horen, dus dit is erg leuk", zegt de negentienjarige Marokkaanse Yasmine Khadraoui, die de mooiste jurk van de avond draagt. "Ik ben niet zozeer een fan van Asma Lmnawar. Maar ze heeft één bekend liedje dat je altijd op bruiloften en zo hoort."

In de grote zaal zit het Nederlands Kamerorkest op het podium klaar voor het hoofdprogramma. Een extra podium dat de zaal in steekt, geeft ruimte aan verschillende acts. Radiopresentator Eric Corton treedt op als gastheer. Als hij in perfect verstaanbaar Arabisch een lang welkomswoord houdt, oogst hij applaus en gejuich.

Terug naar het middeleeuwse Spanje 

Corton voert de zaal terug naar het middeleeuwse Spanje, waar de wortels liggen van zowel Arabische als westerse muziek. Er volgt een echt multicultureel programma, met een hoofdrol voor het Nederland Kamerorkest dat de westerse èn de Arabische muziek met veel schwung begeleidt. Er klinkt flamenco en Arabische zang; de Nederlandse fortepianospeler Rembrandt Frerichs bespeelt zijn instrument in de Arabische maqam-stemming. En dan horen we Rodrigo's beroemde gitaarconcert, virtuoos gespeeld op de ud. Ud-speler Omar Bashir geeft het stuk een onverwacht Arabisch karakter, doordat hij de melodielijnen al improviserend versiert.

Speciaal voor Souk werden twee dansen voor Het Nationale Ballet gemaakt. Aangrijpend is het solo-optreden van de Syrische danser Ahmad Joudeh, die is ontdekt door een YouTube-film waarop hij danst tussen de ruïnes van Palmyra. Inmiddels is hij aangenomen bij Het Nationale Ballet.

Tekst gaat verder onder de afbeelding 

De Syrische danser Ahmad Joudeh. © Milagro Elstak

Asma Lmnawar

Maar met name het jonge deel van het publiek is gekomen voor de hoofdact van de avond. Asma Lmnawar komt als een diva de lange trap van het Concertgebouw af, kushandjes de zaal in sturend. Begeleid door haar band en het orkest zingt ze haar hits: Arabische melodieën, voorzien van stevige westerse popinvloeden. Thema: de tragische liefde en heimwee naar mijn land. Artistiek misschien niet het interessantste deel van de avond, maar de zaal ligt aan haar voeten.

Ik vind het ontzettend leuk om hier wel honderd hoofddoeken te zien

Bob de Groot (78)

Bob de Groot (78) kijkt geïnteresseerd naar het jonge, enthousiaste publiek. "Fantastisch dat er nu eindelijk een gemengd publiek in het Concertgebouw komt", zegt de liefhebber van klassiek, jazz, zigeuner- en Arabische muziek. "Ik vind het ontzettend leuk om hier wel honderd hoofddoeken te zien."

"Het verbaast me dat er zoveel Nederlanders zijn", zegt Brahim El Mernikh(50). "Dat vind ik heel mooi om te zien." Zoals velen filmt hij met zijn mobiel een groot stuk van Lmnawars optreden. Hij houdt van orkestmuziek en luistert vaak naar Radio 4, vertelt hij. Maar het meest bijzondere vanavond vindt hij de toespraak van Eric Corton. "Dat hij zo zijn best heeft gedaan om die Arabische woorden uit te spreken, geweldig", zegt hij ontroerd.

Het verbaast me dat er zoveel Nederlanders zijn

Brahim El Mernikh (50)

Extra lang optreden 

Lmnawar maakt er een extra lang optreden van. Pas om kwart over elf komt het Nederlands Kamerorkest van het podium af. Het was genieten, reageren concertmeester Gordan Nikolíc en violiste Maaike Aarts na afloop. "Dit is zo'n andere manier van muziek maken", legt Nikolíc uit. Aarts: "De noten zijn niet moeilijk, maar de bandleden van Asma zijn veel vrijer dan klassieke musici. En goed dat ze zijn!"

Het orkest moest reageren op improvisaties die onverwachts ontstonden. Nikolíc: "We hadden wel wat aanwijzingen met Asma afgesproken, maar soms gaf ze die niet. Dan moesten we er zelf op reageren. Dat kan best, want harmonisch gezien is deze muziek niet zo ingewikkeld. Het mooie van deze ervaring is dat Arabische muziek veel oorspronkelijker is dan de complexe, abstracte klassieke muziek. In vrijheid spelen zonder na te denken: dat zijn wij bijna verleerd."


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Ik vind het ontzettend leuk om hier wel honderd hoofddoeken te zien

Bob de Groot (78)

Het verbaast me dat er zoveel Nederlanders zijn

Brahim El Mernikh (50)