Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De ene na de andere discotheek sluit de deuren

Cultuur

Niels Markus

© ANP

In vijf jaar tijd verdween een kwart van alle clubs in Nederland. Jongeren gaan liever naar festivals.

Het paradijs op aarde. Zo stelde Nicole Vink (28) zich de Hollywood Music Hall voor. "Ik had er zoveel over gehoord. Dat er zestig zalen waren met verschillende soorten muziek en bewegende dansvloeren." Op haar dertiende glipte ze stiekem het huis uit en stapte ze met een vriendin in de tram. Naar de Rotterdamse discotheek.

Vink zal die eerste keer nooit vergeten. "Voor de deur waren we hartstikke zenuwachtig, eenmaal binnen was het fantastisch. Op twee Bacardi Breezers heb ik me van twaalf tot zes helemaal gegeven op de dansvloer." Er was inderdaad een vloer die op en neer ging; die zestig zalen bleken er 'slechts' zeven te zijn. "Maar wat heb ik mijn ogen uitgekeken."

Schuimparty's
Deze week sloot Hollywood na zeventien jaar. In de hoogtijdagen zond muziekzender TMF de feesten in 'de Holly' live uit. Schuimparty's en dj's als Tiësto trokken wekelijks drieduizend bezoekers, vooral tussen de zestien en twintig jaar. De bezoekersaantallen en de inkomsten zijn instabieler geworden. Eigenaar Fred Diaz opende onlangs nog een nieuwe R&B-zaal, maar broedt nu op een nieuw concept.

Door de crisis heeft de hele horeca het moeilijk, onder discotheken vallen de hardste klappen. Vijf jaar geleden waren er nog driehonderd clubs in Nederland. Vorig jaar was dat gedaald naar 226.

"Ik denk dat we nu in het dal der dalen zitten", zegt Martijn Veen van brancheorganisatie Disco Brains. "Dat komt deels door trends, maar ook door allerlei halfslachtige overheidsmaatregelen."

Rookverbod
Hij noemt het rookverbod en de verhoging van de minimumleeftijd voor drank van zestien naar achttien jaar. "Nu vindt de overheid het prima als jongeren zich thuis of op de camping klem zuipen, onder het mom dat ze daar toch niets aan kan doen." Daardoor gaan tieners niet meer naar disco's waar ze aan de cola moeten, of pas heel laat. "Nu komen ze pas om half twee dronken aan bij een club. Die draait dan nauwelijks nog omzet."

Discotheken leggen het af tegen de zeer populaire dancefestivals, zegt Saskia Deerenberg van Koninklijke Horeca Nederland. "De jeugd is veranderd. Vroeger gingen jongeren elk weekeinde naar dezelfde disco, nu zijn jongeren veel mobieler. En via sociale media en de smartphone weten ze veel beter wat er speelt. Ze zoeken beleving."

Die vinden ze niet tussen steeds weer dezelfde muren van een club. "Festivals hebben meer mogelijkheden met thema's en aankleding."

Kleiner en intiemer
Zeker, al die festivals elk weekeinde snoepen bezoekers weg bij de discotheken, zegt Martijn Veen van de discobranche. Maar door het grote aanbod is de festivalmarkt ook al behoorlijk verzadigd. De feesten in de openlucht raken steeds moeilijker uitverkocht. Veen: "Je ziet de trend verschuiven van massaliteit naar kleiner en intiemer. Daar kunnen kleine discotheken van profiteren, die bieden intimiteit."

Veen is er van overtuigd dat het daarna ook weer beter zal gaan met grote clubs. "Een aantal jaar geleden, toen disco's hot waren, kon elke schuur die een paar lampen ophing zich een disco noemen." Veen denkt dat de clubs die overblijven best eens als grote winnaars uit de crisis kunnen komen. "Je moet alleen op tijd de bakens verzetten. Op een gegeven moment is een formule uitgemolken en moet je iets nieuws verzinnen."

Deel dit artikel