Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De driedubbele expressie van grootmeester György Kurtág

Home

Peter van der Lint

© RV
Recensie

Klassiek
Reinbert de Leeuw
Kurtág - Complete Works for Ensemble and Choir
(ECM)

Dit kleine stukje kan nooit recht of eer doen aan deze belangwekkende uitgave. Maar omdat György Kurtág de meester van de miniatuur is, past de omvang van deze bespreking ook wel weer. Daar komt bij: geen woorden, hoeveel je er ook gebruikt, kunnen recht doen aan de stille schoonheid van deze tien opusnummers, verzameld op drie cd's. Puur liefdewerk van Reinbert de Leeuw en het Asko|Schönberg, die de ultieme zegen voor dit project kregen van de 91-jarige Kurtág zelf. Drie jaar deden ze erover om deze drie cd's vol te spelen, bijgestaan door het Groot Omroepkoor en solisten als Jean-Guihen Queyras (cello), Natalia Zagorinskaja (sopraan), Tamara Stefanovitsj (piano) en Elliott Simpson (gitaar). Die gitaar opent 'Grabstein für Stephan', een eenvoudig arpeggio op open snaren, maar wie had ooit kunnen denken dat zoiets simpels zoveel impact kon hebben. En zo vergaat het je in in bijna al deze stukken, waarvan de onderdelen amper een minuutje duren. Geconcentreerde, driedubbel ingedikte expressie van een grootmeester wiens opera 'Endspiel' (gebaseerd op Becketts 'Endgame') dit jaar alweer niet in Salzburg in première gaat. Opera is gewoon te veel gevraagd voor deze majestueuze millimeter-componist.

Deel dit artikel